جزئیات بیشتری از حمله به تاسیسات نظامی ایران در سوریه انتشار یافت

در همان حال که اسرائیل نسبت به حمله هوائی اخیر علیه تاسیسات نظامی متعلق به حکومت ایران در نزدیکی دمش سکوت کرده است، رسانه های خارجی جزئیات بیشتری را از آن انتشار دادند.

در این گزارش ها آمده است که پنج فروند موشک اسرائیلی که موجب این ویرانی گردید، توسط هواپیماهای جنگی و از فراز خاک لبنان به سوی حومه دمشق شلیک شد.

ولی خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) ادعا می کند که موشک های پرتاب شده از نوع زمین به زمین بوده و از داخل خاک اسرائیل شلیک شده است.

همان گونه که گفته شد، اسرائیل نسبت به این گزارش ها معمولا واکنشی نشان نمی دهد.

به موجب گزارش های خارجی، قرارگاه بمباران شده متعلق به حکومت ایران، در فاصله حدودا ۵۰ کیلومتری از مرز اسرائیل در بلندی های گولان قرار داشته است.

مقامات نظامی اسرائیل در هفته های اخیر گفته اند که این کشور اجازه نخواهد داد نیورهای وابسته به حکومت ایران، از فاصله چهل کیلومتری مرز اسرائیل نزدیک تر بیایند.

خبرگزاری عربی المصدر در گزارشی نوشت که تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که بخش اعظم تاسیساتی که مورد حمله قرار گرفت ویران شده است.

در گزارش ها آمده است که در طول سال های اخیر، اسرائیل دست کم صد کاروان نظامی را که از دمشق سلاح های ارسالی حکومت ایران را برای حزب الله به لبنان حمل می کرد هدف حملات هوایی قرار داده است.

از قول آگاهان نظامی گفته شده بود که اسرائیل هرگاه که چنین کاروان هایی را شناسایی کند، از تکرار حمله ابایی نخواهد داشت.

چند هفته پیش گزارشی همراه با تصاویر ماهواره ای انتشار یافت که نشان می داد سپاه پاسداران ایران در حال برپایی یک قرارگاه بزرگ نظامی در حومه دمشق است. گفته شده بود که این ساختمان ها برای اسکان نظامی اعزامی از جانب ایران و همچنین وسائط نقلیه و خودروهای زرهی آن ها می باشد.

در این میان، شبکه ده تلویزیون اسرائیل خبر داد که ایالات متحده به اسرائیل تعهد سپرده که پیش از رسیدن به توافق دائمی درباره سوریه، نیروهای آمریکایی از آن کشور خارج نخواهند شد.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش برده شود گفت که توافق آتش بس به دست آمده بین روسیه و ایالات متحده تنها مرحله اول برنامه نهایی است و در توافق بعدی با روسیه، خواستار آن خواهیم شد که نیروهای وابسته به ایران، دست کم بیست کیلومتر از مرز اسرائیل در بلندی های گولان دور باشند.

وزیر دفاع روسیه که ماه گذشته از اسرائیل دیدن کرد به مقامات این کشور گفت که یک نوار حائل تعیین خواهد گردید که نیروهای وابسته به حکومت ایران و حزب الله حق نداشته باشند به آن وارد شده و به مرزهای اسرائیل نزدیک شوند.