به دستور اردوغان، سفیر اخراجی اسرائیل از ترکیه، مورد توهین ماموران قرار گرفت

اردوغان با سفیر اخراج شده اسرائیلی، در آئین تقدیم استوار نامه

رئیس جمهوری اسلامگرای ترکیه، پس از آن که سفیر اسرائیل در آنکارا را اخراج کرد، گام تازه ای علیه این کشور برداشت و آن دستور اخراج کنسول اسرائیل در استانبول بود. ولی در عین حال، دولت رجب طیب اردوغان از تصویب قانونی در پارلمان ترکیه برای قطع کامل روابط با اسرائیل جلوگیری کرد. این لایحه را بزرگترین حزب اوپوزیسیون ترکیه به پارلمان ارائه کرده است.

دولت ترکیه در یک اقدام توهین آمیز، به ماوران امنیتی در فرودگاه استانبول دستور داد که هنگام عبور سفیر اخراج شده اسرائیل در راه بازگشت به کشور، او را مورد بازرسی دقیق قرار دهند.

دولت ترکیه از پیش تعدادی از خبرنگاران و فیلمبرداران ترک را به آن صحنه دعوت کرده بود تا شاهد نقض مقررات دیپلماتیک بین المللی علیه سفیر اسرائیل باشند و ببینند که چگونه ماموران امنیتی با نادیده گرفتن مصونیت دیپلماتیک سفیر اسرائیل، او را در بربر دوربین های تلویزیون مورد بی حرمتی و بازرسی بدنی قرار می دهند.

اسرائیل بلافاصله معاون سفیر ترکیه در تل آویو را به وزارت خارجه در اورشلیم احضار کرد تا اعتراض شدید اسرائیل نسبت به این رفتار ضد دیپلماتیک ترکیه را به وی ابلاغ کند.

اسرائیل در اقدام پاسخ گونه خود به رفتار بی ادبانه مقامات ترکیه، از خبرنگاران در اسرائیل دعوت کرد به وزارت خارجه بیایند و به چشم خود ببینند که چگونه ماموران امنیتی وزارت خارجه دیپلمات ترک را مورد بازرسی قرار می دهند و اوراق هویت او را بررسی می کنند.

این رویداد، بحران روابط ترکیه و اسرائیل را به اوج تازه ای می رساند.

سفیر اخراج شده اسرائیلی، علیرغم داشتن مصونیت دیپلماتیک، در فرودگاه استانبول مورد بازرسی بدنی قرار گرفت

اقدام اردوغان در اخراج سفیر و کنسول اسرائیل، ظاهرا به خاطر رویدادهای خونین در طول خط مرزی اسرائیل با نوار غزه و همچنین انتقال سفارت ایالات متحده به اورشلیم بوده است. اردوغان دستور داد که سفیر ایالات متحده در واشنگتن نیز اخراج شود و با این رفتار، بحران روابط با ایالات متحده را نیز به اوج تازه ای رساند.

با آن که دولت اسرائیل قصد ندارد واکنش های شدیدتری علبه حکومت اسلامگرای ترکیه نشان دهد، ولی حزب “اردوگاه صیونیستی” در پارلمان که اوپوزیسیون محسوب می شود قصد دارد لایحه ای به مجلس تصویب کند که در آن جنایات ترکیه در کشتار ارامنه در دوران جنگ جهانی اول محکوم شناخته شود.

در آن سال ها ارتش ترکیه به دستور فرمانروایان عثمانی، بیش از یک میلیون نفر ارامنه در آن سرزمین را به طرز فجیعی به قتل رساندند و حکومت آنکارا از پذیرفتن مسوولیت این جنایات هولناک خودداری می ورزد و حتی وقوع آن را انکار می کند.

سیاستمداران اسرائیلی یادآوری می کنند که ترکیه به یک کشتار فجیع دیگر نیز در همان سال ها دست زد و آن، قتل سیصد هزار نفر آسوری های آن سرزمین بود که دولت آنکارا آن را نیز به شدت انکار می کند.

اردوغان در روزهای اخیر در سخنرانی های آتشین، حمایت قاطع خود را از خشونت های سازمان تروریستی حماس در نوار غزه بیان داشته و اسرائیل را به خاطر افرادی که در خط مرزی کشته شده اند به شدت مورد حمله قرار داد.

همچنین معاون ریاست جمهوری ترکیه، اسرائیل را قتل عام فلسطینیان متهم ساخت.

ماموران امنیتی اسرائیل متقابلا اوراق هویت معاون سفیر ترکیه در اسرائیل را بازرسی کردند

رسانه های اسرائیلی امروز (چهارشنبه) نوشتند که اردوغان یک بار دیگر ثابت کرد که فردی یهودستیز است و از ترور اسلامی فلسطینی جانبداری می کند و در همان حال به جنایات خود علیه کردها ادامه می دهد.

سیاستمداران اسرائیلی یادآوری می کند که ارتش ترکیه خودسرانه وارد خاک سوریه شده و در آن جا به کشتار کردها ادامه داده و با بمباران ها علیه اهالی عفرین موجب قتل زنان و کودکان و پیرو جوان گردیده و اکنون به اسرائیل اعتراض می کند که چرا از حق خود دفاع می کند و به فلسطینیان در غزه امکان نمی دهد جدار مرزی را پاره کنند و وارد خاک اسرائیل شوند و به خشونت بپردازند.

چند سال پیش نیز سازمان های متعصب اسلامی در ترکیه، با فرستادن چند کتشی به سوی سواحل اسرائیل اعلام کرد که قصد دارد محاصره دریایی – نظامی اسرائیل را علیه حکومت تروریستی حماس در غزه در هم شکند. در جریان رویارویی سرنشینان یک کشتی ترک با سربازان اسرائیلی در آب های دریای مدیترانه، ۹ نفر از اسلامگرایان ترک کشته شدند و ترکیه روابط خود را با اسرائیل قصع کرد. ولی دو سال پیش، اسرائیل به خاطر اهمیتی که برای روابط با ترکیه قائل است حاضر شد از دولت ترکیه پوزش بخواهد و حتی مقادیر کلانی غرامت بپردازد.

دولت ترکیه سازمان تروریستی حماس در غزه را زیر بال حمایت خود گرفته و به حماس اجازه می دهد آزادانه در خاک آن کشور فعالیت کند و این در حالی که ایالات متحده و برخی کشورهای اروپایی، حماس را یک سازمان تروریستی می دانند.

مقامات وزارت خارجه اسرائیل هنوز امیدوارند که اخراج سفیر اسرائیل از آنکارا یک امر موقتی باشد. این انتظار هنگامی تقویت شد که دولت اردوغان با اقدام گروه اوپوزیسیون پارلمانی آن کشور در مورد قطع کامل روابط با اسرائیل مخالفت ورزید. اسرائیل از اخراج متقابل سفیر ترکیه در تل آویو خودداری ورزیده، به این امید که مناسبات در آینده ای نه چندان دور به حال عادی باز گردد.

دولت ترکیه در ابراز همدردی با گروه تروریستی حماس و افرادی که در تظاهرات اخیر کشته شده اند سه روز عزای ملی اعلام کرده است.

حکومت ترکیه در حمایت از تروز فلسطینی، به سختی با حکومت اسلامی ایران رقابت می کند. برخی افراد حماس پریروز اعتراف کرده بودند که هزینه کلان به راه انداختن تظاهرات خونین علیه اسرائیل، توسط حکومت اسلامی ایران پرداخت شده است.

در گذشته نیز حکومت ایران به ارسال پول و اسلحه برای ترور فلسطینی در غزه متهم شده بود. ولی اهالی غزه، همیشه پرچم ترکیه را به عنوان قدردانی، به اهتراز درآورده اند و هرگز به طور علنی و رسمی اقدامی در حمایت از رژیم ایران به عمل نیاورده اند.

حزب اسلامگرای اردوغان روز گذشته تظاهرات گسترده ای نیز علیه اسرائیل و در حمایت از حماس در استانبول ترتیب داد.

روز گذشته (سه شنبه)بنیامین نتانیاهو نخست وزیر به توهین های که اردوغان علیه او بیان داشته بود پاسخ داد و در پیام توییتری خود پاسخ داد و او را حامی سازمان تروریستی حماس نامید و نوشت: «از این رو من اطمینان دارم که اردوغان به امور تروریستی و کشتار همگانی بسیار وارد است و من به او توصیه می کنم که به دیگران درس اخلاق ندهد».

این پاسخ نتانیاهو در واکنش به سخنان اردوغان بود که روز گذشته از جمله گفت: «دست های نتانیاهو، به خون فلسطینیان آغشته

است».

سفیر اخراج شده اسرائیل، پس از بازگشت از استانبول، در فرودگاه بن گوریون

در یک گزارش آمده است که شماری از اعضای یک فرقه مذهبی یهودی که با موجودیت کنونی اسرائیل به شدت مخالفت می ورزند، با رجب طیب اردوغان دیدار داشته و او را به ادامه ستیز با اسرائیل تشویق کرده اند.

اعضای این گروه که ن”نتوری کارتا” یعنی پاسداران شهر نامیده می شوند با موجودیت کشور کنونی اسرائیل مخالفت ورزیده و خواهان برانداختن آن هستند. آن ها می گویند که اسرائیل امروز، از قوانین دیرین یهودیت پیروز نمی کند و حق موجودیت ندارد. آن ها می گویند که کشور واقعی یهود باید توسط ماشیح یعنی مَهدیِ یهودیان، پس از ظهور او برپا گردد.

حکومت ایران از این فرقه کوچک و متعصب بهره برداری های سیاسی زیادی کرد و رهبران آن به تهران دعوت شدند و مورد پذیرایی گرم قرار گرفتند. سرکردگان “نتوره کارتا” پیشتر با یاسر عرفات رهبر ارشد تروریست های فلسطینی نیز چند بار دیده کرده بودند.

3 دیدگاه‌

  1. حالا مطمئن شدم که اردوغان یک بیمار روانیست که برای جلب توجه تروریستهای فلسطینی حاظر است به هر حماقتی دست بزند،اردوغان برای آینده ترکیه بسیار مضر است،و ترکیه بابت اردوغان تاوانهای سنگینی پرداخت خواهد کرد.

  2. باید بگید رییس جمهور دیوانه ترکیه اسرائیل کشوری قدرتمند وبا دانش وبا تکنولوژی قوی در همه عرصه هاست که با همت وسخت کوشی مردمان ان سرزمین بدست امده ان کشور به هیچ وجه نیازمند ارتباط با ترکیه نیست هر جا اسلامی ها هستند انجا را به گند کشیدن

Comments are closed.