دولت های اروپای برای ادامه تجارت با حکومت ایران، عملا به بن بست رسیده اند

وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه، آلمان و سرپرست سیاسیت خارجی اروپا (خانم موگرینی در سمت چپ) در دیدار با ظریف در بروکسل

 

گزارش اختصاصی “رادیو پیام اسرائیل” – بی نتیجه ماندن دیدار ظریف از بروکس و گفتگو با مقامات ارشد اتحادیه اروپا در مورد حفظ برجام و مقابله با تحریم هایی که ایالات متحده از نو برقرار می سازد و ممکن است باعث متلاشی شدن اقتصاد رژیم ایران گردد، این احتمال را تقویت می کند که رژیم ایران نیز خروج خود از برجام را اعلام کند. ظاهرا این امر حتمی می نماید، ولی هنوز زمان تصمیم گیری قابل پیش بینی نیست.

به دنبال سفر ظریف به مرکز اتحادیه اروپا، همگی تائید کردند که بدون موافقت ایالات متحده، دولت های غرب اروپا نخواهند توانست به تجارت با رژیم ایران ادامه دهند.

شرکت زیمنس که بی تردید یکی از بزرگترین غول های صنعتی آلمان است تائید می کند که از این پس داد و ستد کمپانی های آلمانی با رژیم ایران تقریبا متوقف خواهد شد. این بازرگانان دست تقاضا و تمنا به سوی دولت آلمان دراز کرده و درخواست کمک می کنند، ولی کابینه خانم آنگلا مرکل با پوزش و شرمندگی می گوید که کاری از دستش بر نمی آید.

کمپانی نفتی فرانسوی توتال نیز لُنگ می اندازد و می گوید که از پروژه استخراج گاز در حوزه پارس جنوبی در خلیج فارس بیرون می رود.

فروش هواپیماهای مسافری ارباس به ایران متوقف شده، و مسلما کارخانه معظم بوئینگ نیز اجازه فروش هواپیما به ایران را ندارد.

هیچ کشور اروپایی جرات دور زدن تحریم های آمریکا را ندارد، ریرا حجم مبادلات بازرگانی اکثر این کمپانی ها با ایالات متحده ده برابر معاملات آن ها با ایران است.

رهبران اتحاده اورپا اعلام می دارند که در تلاش برای حفظ برجام (و به سخنی دیگر، ادامه معاملات بازرگاین با ایران) دست اتحاد به یکدیگر داده اند.

یکی از اقداماتی که سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا بررسی می کنند، تصویب قانونی برای مقابله با تحریم های آمریکایی علیه معاملات با ایران است. ولی تصویب چنین قانونی، واقعا چه وضعی را تغییر خواهد داد و چه تعهدی را برای دولت آمریکا به وجود خواهد آورد؟

پرزیدنت ترامپ به اروپائیان هشدار داده است که اگر بخواهند تحریم ها را دور بزنند و به رژیم ایران یاری برسانند، سخت متحمل زیان خواهند شد.

حسن روحانی در تلاش خود برای ماندن در برجام، ادعا می کند که آمریکا بسیار می خواهد که ایران از برجام بیرون آید، تا به منافع رژیم زیان وارد شود. رئیس جمهوری ایران با این بیان، به زبان بی زبانی می خواهد به گروه های تندرو هشدار دهد که اعلام خروج از برجام، رژیم ایران را به پرتگاه نزدیک تر خواهد ساخت و به صلاح نیست.

ولی علی اکبر ولایتی که در مقام مشاور امور بین المللی رهبر، عملا وزیر خارجه رژیم و شکل دهنده سیاست خارجی رژیم محسوب می شود، در سخنانی می گوید: «از مذاکره با اروپا درباره برجام، چیزی عاید رژیم ایران نخواهد شد».

علی خامنه ای اعلام کرده بود که اگر آمریکا از برجام خارج شود، حکومت اسلامی این توافق را به آتش خواهد کشید. ولی چنین کاری نکرد و تنها واکنش رژیم آن بود که پرچم آمریکا را در صحن مجلس شورای اسلامی آتش زدند و شعار مرگ بر آمریکا سر دادند.

برخی عوامل رژیم حتی تهدید کرده اند که ایران ممکن است از معاهده بین المللی ان پی تی علیه گسترش سلاح های هسته ای نیز خارج شود. ایران در دوران رژیم پیشین به این معاهده پیوسته بود و رژیم ایران بارها در صدد برآمد از آن خارج شود، ولی هرگز به چنین اقدامی دست نزد، زیرا حتی تندروهای رژیم نیز خوب می دانند که اگر چنین کاری بکنند، تا چه حد به خود و منافع رژیم و ادامه عمر آن لطمه خواهند زد.

4 دیدگاه‌

  1. چوب حراجی که حکومت ایران به جان و مال مردمش زده را اروپایی ها هیچ جای دیگر نمیتواند پیدا کنند؛ بخصوص ترساندن کشورهای عربی که وظیفه اصلی حکومت ایران است و بیشترین درآمد را برای اربابهای اروپایی در منطقه (طی چهل سال گذشته) ایجاد کرده است.
    لذا سرنگونی این حکومت یک کابوس برای اقتصاد آنهاست.
    خوش به حال اربابهای انگلیسی روحانی؛ چه غارتگری در پسا برجام بکنن که تاریخ ندیده باشد.
    بعد از چهل سال سرمایه گذاری روی یک مشت دزد هر روز دارند سود بیشتری میبرند.

  2. رهبرسفیه شیعیان جهان !تحریم رااسباب بیشرفت وخودکفائی قلمداد میکرد
    آشیخ حسن کلیدسازتحریم راسلاحی زنگزده وازکارافتاده نامیده بود.
    ماموتی هم که به قعطنامه دان سازمان ملل فکرمیکرد!
    اکنون چه شده که دستمال ابریشمی درجیب وطاس گدائی دردست دوردنیاراه افتاده اند؟

  3. رابطه تجاری ایران با غرب یک رابطه معمولی نیست و ایران سعی دارد با جلب نظر غرب از طریق قراردادهای پرمنفعت زمینه دخالت گسترده و بدست گرفتن سرنوشت غرب را از طریق بقدرت رساندن عوامل وابسته بدست گیرد و درنهایت با نابودی ادیان غیر اسلام شیعی زمینه برقراری حکومت اسلامی ظالم و ماندگار را فراهم نماید. حکومت فریبکار و تروریست پرور ایران بزرگترین خطر برای جهان و بشریت است و تعامل و اعتماد به ان بسیار ویرانگر و جبران ناپذیر است. غربیها ممکن است بطور موقت از مشکلات اقتصادی بواسطه روابط با ایران نجات پیدا کنند اما نابودی تمدن غرب را تضمین کرده اند و گسترش حضور اسلام گرایان و افزایش خشونتها از علائم انست.

  4. برجام سند ویرانی کامل غرب بدست ایران است که موفق شده اروپا را از امریکا جدا و بخدمت گیرد. اباما با حمایت پنهان ایران بقدرت رسید و بطور کامل برای ایران خدمت میکرد.

Comments are closed.