هشدار اسرائیل به رژیم ایران: «لازم باشد، دوباره علیه شما اقدام میکنیم»

وزیر دفاع اویگدور لیبرم (چپ) در گفتگو با ژنرال آیزنکوت رئیس ستاد کل ارتش

وزیر دفاع اسرائیل گفت: اگر تشخیص دهیم که حکومت ایران همچنان برای مستقر کردن نیروهای نظامی خود در سوریه به تلاش ادامه می دهد، وارد عمل خواهیم شد. یک فرمانده ارشد نیروی هوایی دو روز پیش (سه شنبه) فاش ساخته بود که حتی پس از آن بمباران گسترده مواضع سپاه در خاک سوریه توسط نیروی هوایی اسرائیل، عملیات دیگری نیز علیه سپاه قدس صورت گرفته، که درباره جزئیات آن سخنی نگفت.

لیبرمن که هنگام دیدار از یک لشگر نظامی سخن می گفت، افزود: «اسرائیل هیچ علاقه ای ندارد اوضاع در سوریه وخیم تر شود، ولی دوباره تاکید می کنیم که ما نخواهیم گذاشت نیروهای مسلح حکومت ایران، در سوریه مستقر گردند».

این سخنان در حالی بیان می شود که مقامات ارشد دیپلماتیک روسیه نیز گفته اند که با پایان گرفتن جنگ در سوریه، همه نیروهای خارجی باید خاک آن کشور را ترک گویند، ولی معاون وزیر خارجه سوریه گفت: «بحث ماندن یا خروج نیروهای ایران از سوریه، مطرح نیست»

وزیر دفاع اسرائیل در بخش دیگری از سخنان خود، به مقایسه وضع زندگی فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه پرداخت و گفت: فلسطینیان در کرانه باختری از رفاه نسبی برخوردار هستند و وضع اقتصادی آن ها نسبتا خوب است، و این در حالی که در غزه، فلسطینیان با رنج و محنت روبرو هستند و با فقر و کمبود دست و پنجه نرم می کنند. لیبرمن یک نتیجه ساده گرفت و آن این که گروه تروریستی حماس، به جای آن که به فکر رفاه مردم غزه باشد، در تلاش درگیری جنگی با اسرائیل و ادامه عملیات خرابکاری می باشد.

وزیر دفاع در ادامه سخنان خود، دوباره به نقش حکومت ایران در سوریه پرداخت و گفت: «دوست نداریم در خاک سوریه با دیگران درگیر شویم، ولی اجازه نخواهیم داد رژیم ایران در آن کشور جا خوش کند».

لیبرمن افزود: «پیشتر گفتیم، و به آن عمل کردیم و این بار نیز اگر ضرورتی پیش آید، دوباره عمل خواهیم کرد».. او گفت: تصور می کنم که که سیاست ما بسیار روشن و پیگیر است و عملکرد ما نیز روشن و پیگیر می باشد».

فرمانده نیروی هوایی اسرائیل دو شب پیش (سه شنبه) در سخنرانی در حضور فرماندهان نیروهای هوایی چندین کشور جهان در تل آویو فاش ساخته بود که هواپیماهای جنگی مدرن از نوع اف- ۳۵ تا کنون دوبار در خاک سوریه عملیات جنگی انجام داده اند. احتمال زیاد وجود دارد که این عملیات علیه مواضع سپاه قدس بوده، ولی در این باره گزارش بیشتری انتشار نیافته است.

در رابطه با هواپیماهای جنگی ساخت آمریکا، امروز (پنجشنبه) فاش شد که در جریان یک رزمایش مشترک، هواپیماهای سوخت رسان اسرائیلی، به هواپیماهای ارتش ایالات متحده در هنگام پرواز، سوخت رسانی کرده اند.

در رزمایش مشترک، هواپیمای سوخت رسان اسرائیلی، به هواپیمای جنگی آمریکایی برفراز آلاسکا سوخت رسانی می کند

اهمیت این رویداد در آن است که ایالات متحده در گذشته حاضر به فروش هواپیمای سوخت رسان به اسرائیل نشده، تا بُرد عملیاتی نیروی هوایی اسرائیل محدود باشد. ولی اسردیل خود به طراحی و تولید هواپیمای سوخت رسان پرداخت و در این رشته به میزانی پیشرفت کرده که اکنون ایالات متحده امکان می دهد که سوخت رسانی به هواپیماهای جنگی آن، توسط اسرائیل صورت گیرد.

آگاهان می گویند که اگر ایالات متحده در آینده ناچار شود به عملیات نظامی در خاورمیانه دست بزند، می تواند از سرویس هواپیماهای سوخت رسان اسرائیلی بهره مند گردد و این امر همکاری های نظامی دو کشور را بیش از پیش مستحکم می سازد.

یک دیدگاه

  1. چقدر زشت و شرم آور،نیروهای ایران در سوریه باشد یا نباشد تنها به ایران و سوریه مربوط است، چرا آمریکا و اسرائیل این قدر بی شرم هستند که در این موضوع دخالت می کنند؟ مگر نیروهای آمریکایی در ژاپن یا کره جنوبی مستقر هستند ایران دخالت یا فضولی کرده است؟ هنگامی که آمریکا و اسرائیل این قدر به قوانین بین المللی بی توجه هستند و به خود اجازه می دهند هر کاری کنند چرا ایران باید اهمیتی به قوانین بین المللی بدهد؟

Comments are closed.