داماد ترامپ حاضر نشد از تصمیم رئیس جمهوری در مورد اورشلیم پرده بردارد

مقامات ارشد آمریکایی می گویند که هنوز پرزیدنت ترامپ در مورد سیاست آمریکا نسبت به اورشلیم تصمیم قاطعی نگرفته است. چنین به نظر می رسد که همه گزارش هایی که در روزهای اخیر در این باره انتشار یافته زودرس است. در خبرهای روز گذشته (یکشنبه) گفته شده بود که رئیس جمهوری ایالات متحده روز چهارشنبه فرمانی را امضا خواهد کرد که به موجب آن، انتقال سفارتخانه آمریکا از تل آویو به اورشلیم دوباره به تعویق می افتد – ولی بلافاصله پس از آن، در یک سخنرانی اعلام خواهد کرد که ایالات متحده، اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می شناسد.

این گزارش ها با ابراز خشم و ناخرسندی عمیق از جانب فلسطینی ها و کشورهای عربی روبرو شده که زبان به تهدید گشوده اند.

ماه گذشته نیز دولت آمریکا قصد داشت دفتر “سازمان آزادیبخش فلسطین” (ساف) را در واشنگتن تعطیل کند. ولی بدنبال اعتراض های گسترده عربی و فلسطینی، اجرای این تصمیم به تعویق افتاد.

در همایش موسوم به “فوروم سابان” که روز گذشته در واشنگتن برگزار شد، جرد کوشنر داماد پرزیدنت ترامپ در نطق خود حاضر نشد درباره تصمیمات پرزیدنت ترامپ در مورد اورشلیم سخنی بگوید و نطق خود را بیشتر به روند صلح اسرائیلی – فلسطینی اختصاص داد.

کوشنر که خود یهودی است، در این سخنرانی گفت که دولت پرزیدنت ترامپ قصد ندارد محدودیت زمانی برای مذاکرات صلح اسرائیلی – فلسطینی تعیین کند.

وزیر خارجه حکومت خودگردان فلسطینی امروز گفت که دولت جدید آمریکا می کوشد مطالبی را بر فلسطینیان تحمیل کند که منافع آن ها را به خطر می اندازد و با آرمان فلسطینی همخوانی ندارد.

صائب عریقات مقام ارشد فلسطینی که سرپرستی مذاکرات صلح با اسرائیل را به عهده دارد، در واکنشی گفت: اگر ایالات متحده حقوق فلسطینی ها در مورد اورشلیم را نادیده بگیرد، روند صلح به کلی فلج خواهد شد.

مقامات رسمی اسرائیل همچنان در برابر گزارش ها و شایعات روزهای اخیر در مورد سیاست آمریکا در قبال اورشلیم، به سکوت ادامه می دهند.

کوشنر در سخنان خود در “فوروم سابان”، که نخستین سخنرانی او درباره امور خاورمیانه محسوب می شود، از جمله به تشریح فواید صلح بین اسرائیل و فلسطینیان پرداخت و گفت چنین امری موجب شکوفایی روابط اسرائیل با کشورهای عربی خواهد شد/

داماد پرزیدنت ترامپ گفت که دولت جدید ایالات متحده هم اکنون مشغول تهیه یک طرح صلح است که اسرائیل و فلسطینی ها تنها از بخشی از آن آگاهی دارند.

در مورد روابط آینده اسرائیل با کشورهای عرب، کوشنر از اهمیت بهبود مناسبات بین اسرائیل و عربستان سعودی به تفصیل سخن گفت و از جمله اظهار داشت: “ملک سلمان پادشاه عربستان و همچنین محمد بن سلمان ولیعهد آن کشور رسیدن به صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها را در اولویت می دانند” .

کوشنر گفت: “همین علاقمندی و اهمیت، در مورد رهبران مصر و اردن نیز صادق است”.

در واشنگتن، ژنرال هربرت مک ماستر مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: پرزیدنت ترامپ به همه وعده هایی که در جریان مبارزات انتخاباتی داد وفادار است ولی هنوز درباره سیاست خود در برابر اورشلیم، تصمیم نهایی نگرفته است. مک ماستر گفت که گروهی از مشاوران ارشد پرزیدنت ترامپ طرح های مختلفی را به وی ارائه کرده اند که او باید بر اساس آن ها، تصمیمات خود را به زودی اتخاذ کند.

ژنرال مک ماستر که با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز سخن می گفت،  از جمله اظهار داشت: “من بر این باورم که در مورد اورشلیم می توان به یک اقدام اساسی دست زد، بی آن که به روند صلح اسرائیلی – فلسطینی آسیبی برساند”. مک ماستر افزوده گفت: “پرزیدنت ترامپ از آرمان خود برای برقراری صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها به هیچوجه صرفنظر نخواهد کرد”.