افشاگری سه کشور اروپایی: رژیم ایران می کوشد برای پیشبرد برنامه های اتمی، وسایل بخرد

سازمان‌های اطلاعاتی سه کشور اروپایی هشدار دادند که حکومت اسلامی ایران دنبال دستیابی به فناوری‌ تولید تسلیحات کشتار جمعی است و برای خرید وسایل و لوازم، به تلاش گسترده ای در برخی کشورهای اروپایی دست زده، ولی تا کنون ناکام مانده است

به گزارش فاکس‌نیوز،  سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای هلند، سوئد و آلمان هشدار دادند :  که جمهوری اسلامی ، به دنبال دستیابی به فناوری پیشرفته برای برنامه سلاح‌های کشتار جمعی بوده و تلاش خود را برای تولید سلاح‌های هسته‌ای متوقف نکرده است.

این سازمان‌های اطلاعاتی تاکید کرده اند که با توجه به مستنداتی که دارند نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی در سال گذشته میلادی  چندین بار برای دستیابی به فناوری سلاح‌های کشتار جمعی خود تلاش کرده است.

به گزارش  سازمان اطلاعاتی هلند ، که در ماه آوریل آنرا تدوین کرده، نوشته است : شبکه‌هایی که برای به‌دست آوردن دانش و مواد لازم برای تولید سلاح‌های کشتار جمعی تلاش کرده بودند، کشف شده و با مداخله سرویس‌های امنیتی ناکام مانده‌اند.

در این گزارش  آمده است که کشورهایی مانند سوریه، پاکستان، ایران و کره شمالی، سال گذشته تلاش کرده‌اند که مواد و فناوری لازم برای این کار را در اروپا و هلند به دست آورند. نام جمهوری اسلامی در بخش جلوگیری از دستیابی کشورها به سلاح‌های کشتار جمعی این گزارش ذکر شده است.

در گزارش سازمان اطلاعاتی هلند،  جزییات تلاش‌های متعدد این کشورها را ارائه نداده و همچنین اشاره نکرده که  حکومت ایران «به طور غیرقانونی، فناوری و تجهیزات برنامه هسته‌ای خود را به‌دست آورده است یا نه».

در همین راستا، سرویس امنیتی سوئد نیز در گزارش سال گذشته خود فاش کرده است که رژیم ایران به دنبال فناوری سوئدی برای برنامه سلاح‌های هسته‌ای خود است.

بر اساس این سند «ایران اقدام به جاسوسی صنعتی کرده و عمدتا به دنبال فن‌آوری پیشرفته سوئدی بوده که می‌تواند در برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد».

در گزارش سرویس اطلاعات سوئد اشاره شده که حکومت ایران ،سرمایه‌گذاری بزرگی، در این زمینه کرده وبه دنبال کسب اطلاعات از دانشگاه‌ها و کالج‌های سوئد است و تلاش‌هایی برای جذب کارکنان جامعه تحقیقاتی سوئد، نیز انجام داده است.

در همین راستا شبکه فاکس نیوز هم خبر داده است  که آژانس اطلاعاتی باواریا، یکی از ایالت‌های جنوبی آلمان، نیز در ماه آوریل سال‌جاری در گزارش سال ۲۰۲۰ خود اعلام کرد: «کشورهایی مانند ایران، کره شمالی، سوریه و پاکستان در تلاش هستند که زرادخانه تسلیحات کشتار جمعی خود را تولید یا نوسازی کنند.»

علاوه بر جاسوسی صنعتی و فناوری‌های قابل استفاده در سلاح‌های کشتار جمعی و تسلیحات هسته‌ای، در بخشی از گزارش‌ سرویس‌های اطلاعاتی سوئد به جاسوسی ماموران ایران علیه پناهندگان و اپوزیسیون در این کشور اشاره شده و آمده است که جمهوری اسلامی ایران عمدتا از پناهندگان و مخالفان ایرانی که به عنوان تهدیدی برای رژیم روحانیت حاکم در نظر گرفته می شود، جاسوسی می‌کند.