با ادامه ابهام در مورد مذاکرات وین، رژیم ایران همچنان خواستار لغو تحریم شخصیت ها، در کنار تحریم اقتصادی است

به گزارش “بلومبرگ “عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و رئیس تیم مذاکره کننده ایرانی در وین با اشاره به اینکه راه‌حل گام به گام رفع تحریم‌ها یا نقض تعهدات کنار گذاشته شد، باید  تحریم‌های سازمان‌ها و نهادها و اشخاصی که حدود ۱۵۰۰ مورد می‌شود، همه برداشته شود.

عراقچی در ادامه افزود: «وقتی تحریم ها برداشته شد ، راستی‌آزمایی انجام و سپس ایران به تعهدات خود بازمی گردد.»

تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران اعمال کرده دو نوع است؛ نخست تحریم‌های موضوعی یا به اصطلاح بخشی مانند تحریم‌های نفتی، بانکی، بیمه، کشتیرانی، پتروشیمی، ساختمان و خودرو و دیگری تحریم‌های مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی می‌شود.»

عراقچی گفته است : : «فهرست تحریمی مربوط به اشخاص، فهرست طولانی و حدود هزار و ۵۰۰ مورد است، اما ما در هر دو جهت حرکت می‌کنیم، تحریم‌های بخشی همه باید برداشته شود و فکر می‌کنم در این زمینه تفاهماتی وجود دارد، تحریم‌های اشخاص هم به همین ترتیب باید برداشته شود. مباحث پیچیده‌ای در این زمینه مطرح است که در حال بررسی آنها هستیم.»

پیشتر هم  مجتبی ذوالنور عضو مجلس ایران گفته بود: «مجلس تصمیم می‌گیرد که آیا به دولت اختیار بازگشت به برجام بدهد یا خیر. خواسته ما لغو تحریم‌هاست نه فریب مردم.»

وی افزوده است : : «حرف‌هایی که زده می‌شود که اگر به برجام برگردند ما هم یک‌روزه به تعهدات برجامی برمی‌گردیم حرفی خلاف قانون و بی‌پشتوانه است که مجلس مقابل آن خواهد ایستاد.»

در حال حاضر حکومت ایران و آمریکا به میزبانی وین پایتخت اتریش و به طور غیرمستقیم و با واسطه اتحادیه اروپا و دیگر اعضای برجام یعنی بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه مشغول مذاکره برای رفع تحریم در برابر اعمال محدودیت مجدد بر برنامه اتمی هستند.

آمریکا اخیرا تایید کرد که می‌خواهد، در برابر رفع تحریم‌های ایران، این کشور دوباره به تعهدات خود بازگردد یعنی غنی‌سازی ۲۰ درصدی را متوقف کند، ذخایر اورانیوم غنی شده خود را کاهش دهد و با اجرای پروتکل الحاقی، سطح بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی را بالا ببرد.

اما حکومت ایران در مقابل اعلام کرده که قبل از عمل به این اقدامات، آمریکا تحریم‌های دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ را رفع کند.

همزمان اتحادیه اروپا هم با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است که مذاکرات  از امروز سه‌شنبه به ریاست انریکه مورا، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا از سرگرفته می‌شود.

در این بیانیه آمده است : «شرکت‌کنندگان گفتگوها درباره امکان بازگشت ایالات متحده به برجام و چگونگی ضمانت اجرایی کامل و کارای این توافق بحث می‌کنند.»

پیش از این دیپلمات‌های آلمان، فرانسه و بریتانیا اعلام کرده بودند که «پیشرفت‌هایی در مذاکره با ایران صورت گرفته اما هنوز راه زیادی تا رسیدن به توافق باقی مانده است. همه طرف‌ها را به استفاده از فرصت‌‌های دیپلماتیک تشویق می‌کنیم. هرگونه اقدامات تنش‌زا از سوی هر طرف که ممکن است، پیشرفت مذاکرات را به خطر بیندازد، محکوم می‌کنیم.»