روزنامه الجریده کویت : حکومت ایران در دیدار پنهانی  با دولت بایدن ۷شرط برای آغاز مذاکرات برجامی گذاشت

روزنامه الجریده کویت در گزارشی به در جریان بودن مذاکرات پشت پرده ایران و آمریکا اشاره کرده و نوشت که تخت روانچی، آغازگر مذاکرات غیررسمی ایران و آمریکا برای احیای برجام ، در دیدار پنهانی با دولت  ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته ای هفت  شرط را مطرح کرده است.

این روزنامه اعلام  کرد که تیم بایدن از ایرانی ها خواسته تا پیش از مراسم تحلیف جو بایدن و انتصاب تمامی مقامات دولت جدید آمریکا و تایید آن از سوی مجلس سنا، وجود چنین ارتباطات و تماس هایی افشا نشود تا مذاکرات به هر روشی بر وضعیت سیاسی در واشنگتن موثر نباشد و یا روند انتصاب برخی از نامزد ها در سمت های حساس مانعی ایجاد نکند.

الجریده در ادامه با اشاره به این هفت شرط نوشته است:  نخستین شرط حکومت ایران این است که تهران توافق هسته ای را توافقی یکپارچه می داند که نباید تغییری در آن ایجاد شود و اگر آمریکا بخواهد به آن بازگردد باید تمامی تعهدات خود از جمله رفع تمامی تحریم ها را اجرا کند سپس ایران به تعهدات خود بر اساس این توافق بازخواهد گشت.

به نوشته الجریده این به آن معنا است که تهران نظرات آنتونی بلینکن، وزیر پیشنهادی جو بایدن برای تصدی سمت وزارت خارجه را که چندی پیش در مجلس سنا عنوان کرده بود را رد می کند.

بلینکن در این سخنان گفته بود که آمریکا در مقابل بازگشت کامل ایران به تمامی تعهداتش تخفیف جزئی در تحریم ها را اعمال خواهد کرد و آمریکا تمامی تحریم ها را رفع نخواهد کرد

الجریده در ادامه نوشته است:  شرط دوم ایران این است که هرگونه اختلاف  نظر در ارتباط با توافق هسته ای باید تنها در هیئت این توافق و در سطح مورد ضرورت مورد بررسی قرار بگیرد، تهران مسائلی دارد که میخواهد در این هیئت مطرح کند از جمله دریافت ضمانت هایی برای عدم تکرار خروج یکی از اعضای توافق همانند آنچه واشنگتن انجام داد. علاوه  بر آن واشنگتن باید خسارت هایی که در نتیجه خروج ترامپ از توافق علیه ایران حاصل شد را نیز جبران کند

و اما  سومین شرط ایران آن است که توافق هسته ای همانطور که از نامش بر می آید حول برنامه هسته ای ایران است و تهران هرگونه ارتباط این موضوع به موضوعات دیگر مانند برنامه موشکی و فعالیت های منطقه ای را رد می کند.

و در ادامه چهارمین شرط حکومت ایران برای آغاز رسمی گفتگو های هسته ای با آمریکا این است که ورود هر عضو جدید به ترکیب گروه ایران و ۵+۱ تنها باعث سردرگمی می شود و از آنجایی که کارکرد این توافق برای ایران هنوز اثبات نشده است پذیرش اعضای جدید و به ویژه کشور هایی که پیشتر موانعی را در مسیر این توافق ایجاد کرده بودند و همواره مخالف آن بودند لزومی ندارد؛ و این به معنای مخالفت تهران با مشارکت کشورهای حوزه خلیج فارس و یا اسرائیل در مذاکرات هسته ای ایران و آنچه که بلینکین به آن متعهد شده، است

. پنجمین شرط نیز به این موضوع اشاره دارد که مساله اختلاف  میان ایران و کشور های منطقه مسئله ای مربوط به این کشور ها است و باید به شکل جداگانه ای از طریق مذاکرات دوجانبه و یا چندجانبه میان کشور های منطقه برای ایجاد تفاهم و تعامل و مشخص کردن مرز های نفوذ و دخالت ها میان این کشور ها مورد بررسی قرار بگیرد و نباید به توافق پیوست خورده شود

این روزنامه کویتی در ادامه افزوده است که  ششمین شرط ایران این است که برنامه موشکی ایران خط قرمز است، اما ایران آمادگی آن را دارد که در چارچوب هرگونه نشست و جلسه ای با هدف کنترل تسلیحاتی در منطقه شامل همه کشور ها به ویژه اسرائیل و تحت نظارت سازمان ملل متحد مشارکت کند، تهران همچنین هفتمین شرط آنکه برای هرگونه توافق شامل خروج همه نیرو های خارجی از خاورمیانه و خلیج فارس مشارکت خواهد کرد.

این روزنامه عربی در ادامه نوشته است:  به رغم رد وجود ارتباطاتی میان تهران و تیم جو بایدن، یک منبع در دفتر حسن روحانی درباره گفتگو با الجریده از وجود تماس هایی میان تهران و تیم بایدن خبر داد و گفت که این تماس ها همچنان در جریان است. این منبع آگاه تاکید کرده است  که این تماس ها غیر رسمی هستند

الجریده به نقل از این  منبع مطلع نوشته است که روحانی بر تماس ها با تیم بایدن اشراف دارد، همچنین از اصرار تهران بر نفی تا توصیه تیم بایدن درباره این تماس ها.

این روزنامه اعلام  کرد که تیم بایدن از ایرانی ها خواسته تا پیش از مراسم تحلیف جو بایدن و انتصاب تمامی مقامات دولت جدید آمریکا و تایید آن از سوی مجلس سنا، وجود چنین ارتباطات و تماس هایی افشا نشود تا مذاکرات به هر روشی بر وضعیت سیاسی در واشنگتن موثر نباشد و یا روند انتصاب برخی از نامزد ها در سمت های حساس مانعی ایجاد نکند.

این منبع آگاه همچنین گفته است که طرفین توافق کردند که مذاکرات محرمانه تا زمان تحلیف جو بایدن غیررسمی باقی بماند و در همین راستا، مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل که ارتباطاتی با اعضا تیم بایدن که پیشتر در مذاکرات محرمانه با ایران که به امضای توافق هسته ای ۲۰۱۵ منجر شد، دارد یک ماه پیش برای از سرگیری مذاکرات رسمی به تهران رفته، اما در حال حاضر و پس از برگزاری مراسم تحلیف بایدن به نیویورک بازگشته تا مذاکرات رسمی را آغاز کند.