روسیه قرار است یک ماهواره جاسوسی به حکومت ایران بدهد؛ کارشناسان روس پیش‌تر یک تیم ایرانی را آموزش داده‌اند

واشنگتن پست به نقل از مقا‌مات و منابع مطلع آمریکایی و خاورمیانه‌ای نوشت  که روسیه  به زودی ماهواره «کانپوس-وی» که دارای دوربین‌های بسیار قوی و دقیقی است را به ایران تحویل خواهد داد. ماهواره مذکور به رژیم ایران این قدرت را می‌دهد که به طور دائم تاسیسات استراتژیکی مانند پایگاه‌های نظامی اسرائیل و پایگاه‌های آمریکا در عراق را زیر نظر داشته باشد.

واشنگتن پست در ادامه نگاشته است به‌رغم این که روسیه اعلام کرده ماهواره «کانپوس- وی» کاربرد غیر نظامی دارد اما برخی سرداران سپاه از سال ۲۰۱۸ به طور مستمر با روس‌ها درباره شروط خرید و راه‌اندازی این ماهواره در حال مذاکره بودند.

در ادامه گزارش یک مقام آمریکایی، گفته است که کارشناسان روس بهار امسال برای آموزش یک تیم ایرانی جهت راه‌اندازی و استفاده از این ماهواره وارد ایران شدند. قرار است این ماهواره از مرکزی که در اطراف شهر کرج ساخته شده به فعالیت بپردازد.

در همین راستا، منابع خبری هم اعلام کردند که بنا به توافق میان مسکو و تهران پرتاب این ماهواره از روسیه انجام می‌گیرد. ماهواره مذکور پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در توانایی‌های جاسوسی ایران به‌شمار می‌رود اما کماکان از قدرت ماهواره‌ای و تجسسی آمریکا بسیار کمتر است.

کارشناسان، در این باره گفته اند که ماهواره کامپوس-وی امکان جاسوسی دائم و قابل کنترل از مکان‌های مورد نیاز را به ایران می‌دهد.

تحلیلگران می گویند : خبر این ماهواره در آستانه دیدار ولادیمیر پوتین و جو بایدن، روسای جمهور روسیه و آمریکا، می‌تواند به لیست طولانی اختلافات میان دو کشور از جمله حملات سایبری و دخالت روسها در انتخابات اخیر آمریکا اضافه شود.

همچنین  مخالفان بازگشت ایالات متحده به برجام از افشای این خبر استفاده کرده و از مقامات دولت آمریکا خواهند خواست در هرگونه توافق احتمالی با تهران بلندپر‌وازی‌های نظامی ایران در منطقه نیز مورد بحث و گفت‌وگو قرار بگیرد.