رژیم ایران که قادر به رسیدگی به سیل خوزستان نبوده، طالب بازسازی قره باغ آذربایجان شد

با آن که چندین روز است که بدنبال وقوع یک سیل بزرگ، بخش های عظیمی از استان خوزستان را آب فرا گرفته و مردم بی خانمان و بیمار شده اند، و این امر نشان دیگری از بیکفایتی ها مسؤولان رژیم است، علی شمخانی رئیس شورایعالی امنیت ملی رژیم ادعا کرد که حکومت ایران می تواند در بازسازی منطقه قره باغ در جمهوری آذربایجان که به دنبال جنگ اخیر متحمل ویرانی های بسیار گردیده است، با قدرت زیاد، سهیم گردد.

علی شمخانی، این سخنان را در دیدار با جیحون بایراموف وزیر خارجه آذربایجان مطرح کرد و خواستار دادن نهادهای ایرانی در بازسازی بخشی از قره باغ شد که دوباره به دست جمهوری آذربایجان افتاده است.

پس از جنگ ۴۴ روزه بیا ارمنستان و آذربایجان ، باکو توانست  هفت منطقه اشغالی را از ارامنه بازپس گرفت و قره‌باغ کوهستانی نیز برای پنج سال تحت نظارت نیروهای حافظ صلح روسی قرار گرفت.

جمهوری آذربایجان در ارتباط با بازسازی کشورش اعلام کرده است که  برای بازسازی مناطق اشغالی ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار طی ۱۰ سال سرمایه‌گذاری خواهد کرد و اولین پروژه‌های زیرساختی مانند احداث بزرگراه به منطقه شوشا نیز آغاز شده است.

گفته شده است که بایراموف در سفری به تهران با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران نیز دیدار داشت.

یادآور می شود که پیشتر قرار بود که رژیم  ایران برای تکمیل راه‌آهن رشت-‌آستارا ۵۰۰ میلیون دلار از آذربایجان وام بگیرد، اما تحریم‌های آمریکا فعلا اجازه این کار را نداده است. این پروژه خطوط آهن شرق اروپا را از طریق ترکیه، روسیه و آذربایجان به ایران و از طریق شبکه ریلی ایران به آسیای میانه، چین و همچنین به آب‌های جنوب ایران وصل می‌کند.

همچنین دو کشور چند سال پیش پروژه بهره‌برداری از سد خداآفرین برای تولید برق را آغاز کرده‌اند و این پروژه کماکان در حال توسعه است.

علی شمخانی در حالی از بازسازی مناطق آذربایجان سخن گفه است که بسیاری از پروژه های مناطق محروم ایران از جمله سیستان و بلوچستان و خوزستان و کردستان نا تمام مانده است .و مردم این مناطق در بدترین شرایط ممکن زندگی بسر می برند بطوریکه حتی قادر به تامین آب آشامیدنی خود نیستند .