سامانه ضد موشکی “گنبد آهنین” ساخت اسرائیل، در امیرنشین ها مستقر می شود و اسرائیل به حیاط خلوت ایران می رسد

نوآوری های دفاعی اسرائیل در امور نظامی، به مرزهای ایران نزدیک می شود. امروز خبر رسید که سامانه ضد موشکی “گنبد آهنین” که توسط اسرائیل طراحی و تولید شده، در امیرنشین های عرب حوزه خلیج فارس مستقر می شود تا بتواند بخشی از تهدیدهای موشکی رژیم ایران علیه آن امیرنشین ها را خنثی کند.

سخن از سامانه ای است که می تواند موشک های کوتاه برد و راکت های دشمن را در هوا شکار و متلاشی کند. این سیستم اکنون سه سال است که در مرز اسرائیل با نوار غزه مستقر می باشد و بیش از نود درصد از راکت ها یا موشک هایی را که ممکن بود به شهرک ها و بادی های اسرائیلی اصابت کند، در هوا شکار و خنثی کرد.

ایالات متحده یک واحد از این سامانه را از اسرائیل خریداری کرد و اکنون می خواهد آن را در امارات عربی مورد آزمایش عملی قرار دهد. حتی سخن از آن است که دولت عربستان سعودی نیز از این گونه سامانه ها استفاده کند. گروه چریکی حوثی های یمن ه به صورت مزدوران حکومت ایران عمل می کند، تا کنون ده ها بار نواحی مختلف عربستان و حتی مکه و مدینه را هدف حمله موشکی قرار داده است.

رسانه های اسرائیلی نوشتند که اسرائیل موافقت کرده که با همت ایالات متحده، سامانه ضد موشکی اسرائیل، در همه امیرنشین ها مستقر گردد. “گنبد آهنین”، البته توسط مهندسین و کارشناسان اسرائیلی طراحی و ساخته شده است. ولی تقریبا همه هزینه آن توسط ایالات متحده تامین شده است.

استقرار این سامانه در حاشیه جنوبی خلیج فارس، نه تنها امکانات دفاعی اسرائیل را به حیاط خلوت ایران می کشاند، بلکه روابط دوستی و همکاری بین اسرائیل و آن کشورها را نیز تقویت می بخشد.

احتمال میرود که ارتش ایالات متحده، سامانه “گنبد آهنین” را در همه پایگاه های نظامی خود در امیرنشین ها مستقر سازد و همچنین در خاوردور نیز برای حفاظت از قرارگاه های نظامی خویش در برابر حملات موشکی، از همین سیستم استفاده کند.

پارلمان اسرائیل (کنست) در آخرین مراحل کاری خود، پیمان صلح بین اسرائیل و امارات عربی متحده را تصویب کرد و دو کشور اعلام داشتند که بزودی سفارتخانه های خود را در کشور متقابل دایر خواهند کرد.

امارات عربی متحده اعلام داشت که سفارت آن در اسرائیل، در شهر تل آویو برپا خواهد شد. ایالات متحده و چند کشور آمریکایی لاتین در سال گذشته سفارتخانه های خود را به اورشلیم منتقل ساختند.

اسرائیل تا کنون دو واحد از سامانه های گنبد آهنین را در اختیار ارتش ایالات متحده قرار داده است.