سخنگوی وزارت خارجه ایران: آماده گفتگو با عربستان هستیم، ولی هنوز درخواستی دریافت نکرده ایم

حکومت ایران از امکان  گفت‌وگوبا عربستان برای پایان بخشیدن به نزاع بین دو کشور استقبال کرد ولی گفت که چنین ابراز آمادگی را از زبان دولت ریاض هنوز نشنیده است. موسوی سخنگوی وزارت خارجه در این رابطه گفت: ایران  می خواهد هر چه زودتر با سعودی ها دیدار داشته باشد.

در سال های اخیر ستیز عناصر تندرو در حکومت ایران علیه مقامات عربستان سعودی به اوج رسیده و دولت ریاض به طور علنی، یک سیاست قاطعانه را علیه رژیم ایران، در کشورهای منطقه و جهان در پیش گرفته است.

دولت عربستان اخیرا مقادیر کلانی جنگ افزار موشک های پیشرفته از ایالات متحده خریداری کرده که به تدریج دریافت خواهد کرد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه حکومت اسلامی در پاسخ  به گزارش های تایید نشده دایر بر این که  محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از مصطفی کاظمی نخست وزیر جدید عراق برای میانجیگری میان ایران و عربستان درخواست کمک کرده است، گفت: ایران مشخصاً و رسمی چیزی را در این باره دریافت نکرده است.

خود مقامات ارشد عربستان نیز چنین خبری را تایید نکرده اند و گفته می شود گزارش آن توسط رسانه های وابسته به حکومت ایران انتشار یافته است.

موسوی تاکید کرد: «جمهوری اسلامی چه با میانجی و چه بی‌میانجی آماده گفت‌وگو و رفع سوء تفاهمات با عربستان سعودی است. منطقه نیازمند است به این سمت برود و اگر به این سمت بروند و تصمیم بگیرند آغوش ایران باز است».

حسن روحانی در دیدار با یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان، نیز در این باره گفته بود:  «هیچ مشکلی برای تجدید روابط با عربستان سعودی وجود ندارد».

اما مقامات عربستان سعودی گفته بودند که به وعده‌ها و تعهدات رژیم ایران نمی‌توان اعتماد کرده و وعده‌های آنان، همانا نشان دادنِ درِ باغ سبز است و روحانی در این زمینه تصمیم گیرنده نیست و شخص علی خامنه‌ای و سپاه پاسداران هستند که در امور کشور دخالت مستقیم دارند.

وزارت خارجه ایران  در حالی این سخنان را بیان می‌کند که  که سپاه پاسداران، با انجام حملات موشکی علیه تاسیسات نفتی آرامکو در شمال شرق عربستان، آسیب سنگینی به آن مکان وارد آورد و تولید نفت در عربستان را برای چند روز به نصف کاهش داد. علاوه بر این، حکومت ایران بارها عربستان و امیرنشینان را به انتقام جویی تهدید کرده و خواستار دور شدن آن ها از ایالات متحده گردیده است.

عربستان از جمله کشورهایی بوده که از تحریم‌های بین‌المللی علیه حکومت ایران حمایت کرده است. مقام‌های رژیم ایران از عربستان به عنوان “ارتجاع منطقه” یاد می کنند، اما همواره گفته‌اند آماده تجدید روابط هستند.

مقامات رژیم ایران و عربستان بارها درباره ضرورت مذاکره اظهار نظر کرده اند اما گام های عملی تا حالا برنداشته‌اند.

حکومت ایران پیشنهاد مذاکره را در حالی مطرح می کند که همچنان از طریق حوثی های یمن خاک عربستان را هدف حملات موشکی قرار می دهند .

رژیم ایران و عربستان بر سر مسائل منطقه‌ای از جمله سوریه، عراق و یمن، اختلاف دارند. مسائل دیگری چون اعدام شیخ نمر النمر روحانی شیعه در عربستان و حمله به پالایشگاه‌های آرامکو از جمله دلایل تنش در روابط رژیم ایران و عربستان هستند.