صنایع دانش بنیان اسرائیل و نمایشگاه آن، مورد تحسین روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز قرار گرفت

شماری از بازدید کنندگان نمایشگاه نوآوری های دانش بنیان، در قطار مجازی جهان فردا

نمایشگاه آخرین نوآوری های صنایع دانش بنیان اسرائیل، که در تل آویو برگزار شد، با استقبال گسترده جهانی روبرو گردید و روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش مشروحی را به آن اختصاص داد. در این نمایشگاه که در یکی از برج های بلند بازرگانی تل آویو در مرکز اسرائیل برگزار گردید، آخرین تکنولوژی هایی که در اسرائیل طراحی و ابداع گردیده به معرض نمایش گذاشته شد و صاحبان شرکت ها و بازرگانان این رشته به اسرائیل آمدند تا از نزدیک با این نوآوری ها آشنا شوند و حتی آن را خریداری کنند.

ارزیابی می شود که اسرائیل در بین کشورهای پیشرفته جهان، در رشته تکنولوژی و امور کامپیوتری یکی از بالاترین مقام ها را داشته باشد. احتمال میرود که اسرائیل مقام پنجم را در جهان دارا می باشد و شاید کشور هند است که در این زمینه می تواند با اسرائیل رقابت کند. از توانایی های تکنولوژی در چین و روسیه اطلاعات جامعی در دست نیست، زیرا آن ها بسیاری از پیشرفت ها را همچنان پنهان نگاه می دارند. ولی چین صنایع دانش بنیان بسیاری را در بازار جهانی عرضه می کند.

صنایع دانش بنیان، امروز یکی از مهمترین رشته های صادرات اسرائیل و درآمد ارز خارجی می باشد. دورانی بود که اسرائیل نیاز خود به ارز خارجی را با صادرات پرتقال تامین می کرد، ولی اکنون صنایع پیشرفته است که پس از صادرات گاز سوختی، مهمترین درآمدها را برای اسرائیل دارد.

نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت که شهر تل آویو از نظر ابعاد نوآوری های تکنولوژی، یکی از مقام های نخست را در جهان صنعت در اختیار دارد.

این روزنامه نوشت که تل آویو، به عنوان قلب کشور اسرائیل، در سال های اخیر صحنه برگزاری انواع نمایشگاه ها در رشته های مختلف و متنوع تکنولوژی بوده که همگی را موفقیت زیادی برگزار شده است. در این شهر همچنین کنفرانس های جهانی تکنولوژی برگزار می شود

گر چه اسرائیل توانسته است در اعماق آب های دریای مدیترانه به منابع سرشار گاز طبیعی دست یابد و از فروش آن درآمد چشمگیری داشته باشد، ولی در مجموع اسرائیل کشوری فاقد منابع طبیعی است و حتی با کمبود شدید آب روبرو می باشد و بنابراین باید در آن رشته از امور تولیدی فعالیت کند که به مواد خام نیاز چندانی ندارد.

هیچ رشته ای همانند صنایع دانش بنیان نمی تواند با این شرایط همخوانی داشته باشد. تنها ماده خام مورد نیاز در صنایع تکنولوژی، مغز متفکر و اندیشه های باز است که در اسرائیل به وفور یافت می شود.

گسترش صنایع دانش بنیان اسرائیل، یک مزیت بزرگ دیگر نیز دارد و آن، طراحی و ساخت وسایل و جنگ افزارهایی است که توان دفاعی ارتش اسرائیل را بسیار تقویت می کند. همین واقعیت موجب شده که اسرائیل امروز یکی از صادرکنندگان وسایل پیشرفته نظامی است که از نظر فناوری بسیار پیشرفته است و مورد استقبال جهان قرار گرفته است.

در واقع می توان گفت که عامل اصلی پیشرفت های تکنولوژی در اسرائیل، خدمت جوانان در ارتش بوده که شمار چشمگیری از آنان، دوران خدمت اجباری را در رشته های تکنولوژی می گذرانند و در پایان دوران خدمت، می توانند در همین رشته وارد بازار کار شوند و یا شرکت های نوبنیان برپا کنند و دانشی را که در ارتش آموخته اند، در بازار غیرنظامی در خدمت شهروندان و اقتصاد و صادرات کشور قرار دهند.