پس از اولین نفتکش که در ساحل ونزوئلا لنگر انداخت، دومین نفتکش ایرانی نیز وارد آبهای اقتصادی ونزوئلا شد

ساعتی پس از آن که یک نفتکش با پرچم ایران، حامل بنزین برای آن کشور در یک بندری نفتی پهلو گرفت، یک نفتکش دیگر اعزامی از جانب ایران وارد آب های اقتصادی ونزوئلا گردید و کمتر از یک روز دیگر به سواحل آن کشور خواهد رسید.

ایالات متحده که حکومت های هر دو کشور ایران و ونزوئلا را هدف تحریم های نفتی قرار داده است، چند رزمناو به دریای کارائیب فرستاد و شاید قصد داشت از ادامه حرکت این نفتکش ها جلوگیری کند. ولی هیچ مزاحمتی به وجود نیاورد و نفتکش های پنجگانه به حرکت خود ادامه دادند و اکنون یکی از آن ها مشغول تخلیه بار خود است و انتظار می رود که بقیه نیز به زودی به مقصد برسند.

ونزوئلا به علت بحران سیاسی در آن کشور که بیش از یک سال است ادامه دارد، و همچنین مشکلات اقتصادی، نتوانسته است نقص فنی پالایشگاه خود را تعمیر کند و به صور فوری به بنزین نیاز داشت که اکنون حکومت ایران برای آن کشور فرستاده تا نیازهای موقتی تامین شود.

مقامات حکومت ایران و فرماندهان پاسداران هشدار داده بودند که اگر ایالات متحده بخواهد نفتکش ها را متوقف سازد، با واکنش شدیدی در خلیج فارس روبرو خواهد شد. احتمال دارد که به دنبال این تهدید، و همچنین نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده، پرزیدنت ترامپ از ایجاد بحران جنگی دوری جسته، ولی در تهران آن را نشان پیروزی خود و ضعف ایالات متحده تلقی می کنند.

مقامات حکومت ایران اکنون با افتخار می گویند که توانسته اند حلقه تحریم های آمریکایی به دور ونزوئلا را بشکنند.

سپاهی یدالله جوانی، در سمت معاون سیاسی سپاه پاسداران امروز (دوشنبه) گفت: «حضور آمریکائیان در منطقه (خاورمیانه) رو به پایان است» و افزود: «آمریکا دیگر قادر به تحقق خواسته هایش نیست».

رئیس جمهوری ونزوئلا از خدمات رژیم ایران به آن کشور به گرمی سپاسگزاری کرد و رهبر کوبا نیز نسبت به رژیم ایران زبان به تحسین گشود.