چشم انداز بروز جنگ بین جمهوری اسلامی با اسرائیل؛ حسن داعی

ورود پهباد سپاه پاسداران به خاک اسرائیل و حمله نظامی اسرائیل به پایگاه نظامی سپاه در سوریه و کشته شدن تعداد زیادی از اعضای سپاه، نقطه عطفی در روند تخاصمات بین جمهوری اسلامی  با اسرائیل است. بسیاری از کارشناسان، چشم انداز جنگ بین دو کشور در سوریه و فراتر از آنرا بسیار جدی تلقی میکنند. آیا رژیم ایران برای خروج از بحران های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مرگباری که در داخل کشور با آن روبرو است، دست به جنگ افروزی خارجی میزند؟

هفته گذشته مراسم تشییع جنازه پاسدارانی که در حمله هوائی اسرائیل به پایگاه نظامی سپاه معروف به تی ۴  کشته شده بودند در چند شهر ایران برگزار شد. در اثر حمله اسرائیل، هفت پاسدار کشته و تعداد زیادی زخمی شدند که برای چهار نفر از آنان مراسم رسمی با حضور مقامات ارشد سپاه برگزار شد.

بسیاری از کارشناسان مسائل خارومیانه، حمله اسرائیل به پایگاه رژیم در سوریه را یک نقطه عطف در تحولات منطقه دانسته و سناریوی جنگ مستقیم اسرائیل و جمهوری اسلامی را بطور جدی مطرح میکنند. حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان نیز در سخنرانی ۱۳ آوریل خود در بیروت، حمله اسرائیل به پایگاه سپاه در سوریه را شروع یک دوران جدید معرفی کرد و وعده داد که رژیم ایران به آن پاسخ سختی خواهد داد.

در گذشته، اسرائیل بارها کاروان های سلاح و موشک رژیم که از سوریه به لبنان ارسال می شدند را هدف قرار میداد. در یکی از این حملات، فرمانده ارشد سپاه قدس در سوریه و لبنان، پاسدار حسن شاطری که با نام مستعار حسام خوشنویس شناخته میشد، کشته شد.  در ژانویه ۲۰۱۵ نیز یک گروه کوماندوئی سپاه که به بلندی های جولان در مرز سوریه و عراق رفته بود مورد حمله اسرائیل قرار گرفت که در آن، فرمانده ارشد سپاه در منطقه محمد علی الله دادی و همچنین جهاد مغنیه فرزند عماد مغنیه فرمانده کل نظامی حزب الله کشته شدند. عماد مغنیه نیز قبلا توسط نیروهای اسرائیل کشته شده بود.

حمله اخیر اسرائیل به پایگاه تی ۴ دنباله حوادثی است که در فوریه امسال بوقوع پیوست. در ۱۰ فوریه یک پهباد سپاه پاسداران که مجهز به مواد منفجره وارد خاک اسرائیل شد و توسط نیروهای پدافند اسرائیل سرنگون گردید. اسرائیل این واقعه یعنی حمله مستقیم سپاه پاسداران به خاک خود را عبور از یک خط قرمز دانست و برای تلافی، به چند پایگاه نظامی سوریه حمله نظامی کرد. در این حملات، یکی از جنگنده های اسرائیل مورد اصابت موشک های ضد هوائی قرار گرفت و در خاک اسرائیل سرنگون شد.

پهباد سپاه که به خاک اسرائیل وارد شده بود، از پایگاه تی ۴ در استان حمص که یکی از پایگاه های اصلی رژیم در سوریه است به پرواز درآمده بود. از اینرو، در ۹ آوریل اسرائیل حمله بسیار گسترده ای علیه این پایگاه انجام داد که طی آن تلفات بسیار سنگینی به سپاه وارد شد.

حال این سوال بطور جدی مطرح است که آیا روند کنونی به جنگ بین اسرائیل با جمهوری اسلامی منجر میشود ؟ آیا رژیم ایران برای خروج از بحران های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی  مرگباری که در داخل کشور با آن روبرو است، دست به جنگ افروزی خارجی میزند؟

نگاهی به وضعیت سوریه بیندازیم. در این نقشه، مناطق کردنشین شمال سوریه در کنترل نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا و در شمال غربی در کنترل نیروهای مورد حمایت ترکیه اند. مناطق سبز در شمال غربی و در جنوب شرقی در مرز اردن، در کنترل نیروهای مخالف قرار دارد. مناطق خاکستری در کنترل باقیمانده نیروهای داعش است و مناطق قرمز در کنترل بشار اسد و نیروهای وابسته به سپاه پاسداران اند. حزب الله مناطق زرد رنگ هم مرز سوریه با اسرائیل را در کنترل دارند. مناطق آبی در مرز اسرائیل با سوریه در کنترل ارتش اسرائیل است.  سپاه پاسداران نیز با ایجاد پایگاه های متعدد نظامی در سوریه بویژه در حومه دمشق و در مناطق نزدیک به اسرائیل، زمینه حضور دراز مدت نظامی در این کشور را فراهم میکند.  نیروهای شبه نظامی وابسته به سپاه قدس در عراق و سوریه، عملا این دو کشور را در کنترل نظامی خود دارند و یک کریدور زمینی از تهران به دریای مدیترانه تا مرزهای شمالی و شرقی اسرائیل بوجود آورده اند.

همه این اقدامات رژیم در منطقه، از لبنان تا بمن و در سوریه و عراق  را باید در چهارچوب استراتژی رژیم برای تسلط بر منطقه تعریف کرد و این استراتژی، روی یک دستگاه ایدئولوژیک یعنی جنگ دائمی جهان اسلام با استکبار و تلاش برای  نابودی اسرائیل بنا شده است. در حقیقت، جنگ صلیبی با اسرائیل، مهمترین پایه تعیین کننده در سیاست خارجی رژیم از روز اول تشکیل جمهوری اسلامی تا کنون بوده و نابودی اسرائیل گامی ضروری برای تشکیل خارومیانه اسلامی به رهبری رژیم ایران است.

اصولا، رژیم ایران دخالت گسترده نظامی در سوریه برای حفظ رژیم بشار اسد را نیز در همین چهارچوب، یعنی جنگ با استکبار، بقای حزب الله لبنان و حفظ جبهه مقاومت در برابر اسرائیل تعریف میکند و بهمین ترتیب، در دستگاه تبلیغی رژیم، انتقام پاسدارانی که در سوریه کشته شده اند نیز فقط با نابودی اسرائیل محقق میشود

اکنون، رژیم ایران پس از شش سال دخالت نظامی در سوریه، مشارکت در قتل عام بیش از نیم میلیون نفر از مردم این کشور و با صرف بیش از صد میلیارد دلار به آرزوی دیرین خود دست یافته و با استقرار نیروهای سپاه در سوریه، بطور مستقیم و بی واسطه در مقابل اسرائیل قرار گرفته است و تهدید علیه موجودیت اسرائیل را بطور مستمر افزایش میدهد.

اما اسرائیل که با تهدید حزب الله در مرزهای شمالی خود روبرو است، استقرار دائمی نیروهای سپاه در سوریه و در مرزهای شرقی خود را خط قرمز میداند و بدون تردید با آن مقابله خواهد کرد.

روند تحولات اخیر در منطقه نشانی از افزایش تخاصم و درگیری بین اسرائیل با جمهوری اسلامی است. با ادامه این روند، درگیری های نظامی بیشتر و چه بسا یک جنگ تمام عیار دور از انتظار نیست.

رژیم ایران که با ورشکستگی کامل اقتصادی و بن بست سیاسی در کشور روبرور است و خطر شورش گرسنگان موجودیت اش را بطور جدی مورد تهدید قرار میدهد، با افزایش دخالت نظامی در سراسر منطقه و تشدید تخاصمات با اسرائیل و عربستان، و ایجاد بحران خارجی، سیاست فرار به جلو را برگزیده است که در نهایت، نتیجه ای بجز ورشکستگی بیشتر و تسریع سرنگونی ااش نخواهد داشت.

حسن داعی، آوریل ۲۰۱۸؛ فوروم ایرانیان

3 دیدگاه‌

  1. موقعیت کنونی نظام،دقیقا همان موقعیت اول انقلاب است که رژیم در بن بست سیاسی گیر کرده بود و برای خلاص شدن از آن جنگ ۸ ساله را با صدام تدارک دید،در آن سناریو جمهوری شیطانی ایران با صرف میلیاردها دلار از سرمایه کشور و قربانی کردن چندین میلیون انسان توانست زمان خریده و پایه های استبداد خود را محکم کند که تا به امروز ادامه داشته،الان هم رژیم سفاک جمهوری شیطانی ایران بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار بدهی دارد و این همه پول را با چاپ بدون پشتوانه پول و تزریق آن به اقتصاد کشور میخواسته لاپوشانی کند که خوشبختانه اینبار آشکار شده و دیگر توان جلوگیری از آن را ندارد،و تنها راه برای جلوگیری از ور شکستکی اقتصادی و سیاسی ایجاد یک جنگ است و چه موردی از اسرائیل بهتر،اسرائیل بهترین بهانه برای رژیم است تا بتواند خود را از منجلاب نجات دهد،اما بعید میدانم که بتواند،هیچ وقت اینقدر مطمئن نبوده ام،ولی کار جمهوری شیطانی ایران تمام است، تمام.

  2. به نظر من نیازی به جنگ مستقیم بین جمهوری اسلامی و اسراییل نیست همینکه اسراییل و آمریکا ایران را از سوریه بیاندازن بیرون خود رژیم نابود خواهد شد چون آرمانش نابود خواهد شد

Comments are closed.