کادر درمانی در ایران کیت های کورونا ساخت داخلی را فاقد کیفیت و نامرغوب می داند

در همان حال که رژیم ایران ادعا می کند که نه تنها همه نیازهای داخلی تامین شده بلکه حتی کیت های ساخت خود برای تشخیص کورونا را به کشورهای دیگر چون آلمان و ترکیه صادر می کند، پزشکان ایرانی می گویند که کیت های تولیدی در کشور فاقد استانداردهای لازم است و بیماری را تشخیص نمی دهد و استفاده از آن توصیه نمی شود.

به دنبال  تبلیغات گسترده حکومت درباره رسیدن به خودکفایی” و “صادرات” کیت های تشخیص کورونا  به ترکیه و آلمان، هم صادرات آنها به خارج تکذیب شد و هم کیفیت و اعتبار آنها در داخل  کشور مورد تایید کادر درمانی و پزشکی قرارنگرفت.

اولین بار در زمینه صادرات این کیت ها، حکومت ایران ادعا کرد که کیت‌های ایرانی را به افغانستان ارسال کرده است.اما  وزیر بهداشت این کشور در مصاحبه‌ای با شبکه فارسی ایران اینترنشنال تایید کرد هنوز کیتی از ایران به افغانستان صادر نشده است.

خبرگزاری آناتولی نیز اخیرا گزارش داد که منابع دیپلماتیک ترکیه با تکذیب ادعای محمدجواد ظریف، وزیر  خارجه جمهوری اسلامی ایران، درباره ارسال ۴۰ هزار کیت تست پیشرفته ویروس کووید-۱۹ به این کشور، گفتند که چنین کیت‌هایی از ایران به ترکیه فرستاده نشده است.

دولت المان نیز  از اینکه ایران  ادعا کرده که برای این کشور کیت تشخیص ارسال کرده است ابراز شگفتی کرده بود و گفته می شود این دروغ پردازی رژیم به هدف موجه جلوه دادن ارسال و وسایل تجهیزات پزشکی در مبارزه با کورونا برای گروه تروریستی حزب الله لبنان بوده است . المان که یک کشور بسیار پیشرفته فنی است به محصولات پزشکی و تولیدی در ایران که کیفیت آن مورد تردید بسیار است نیازی ندارد

در رسانه های اجتماعی نیز مردم ایران با ارسال تجربه های خود در بکارگیری از این کیت ها نوشته اند:  تشخیص انان کاملا نادرست است و هیچ تضمینی بر تایید آنان نیست.

شماری از شهروندان تهرانی نیز در این باره می گویند: برای تشخیص کورونا به بیمارستان رفتیم و آزمایش دادیم آن هم با کیت های ساخت جمهوری اسلامی، اما نتیجه منفی بود پس از سه هفته به علت علائم شبه کورونا دوباره به بیمارستان رفتیم و این بار،  کیت کره جنوبی تشخیص داد که مبتلا به کورونا هستیم.

کاربران زیادی در این باره نوشته اند: کیت های ساخت جمهوری اسلامی که استاندارد نیست به مردم ایران می دهند و کیت های خارجی را  برای حماس و فلسطین و حشد الشعبی می فرستند.

برای نخستین بار پس از همه گیری کورونا وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی از ساخت اولین نمونه از کیت‌های تشخیص کرونا خبرداد.

همچنین وحید یونسی، مدیر توسعه کسب و کار شرکت دانش بنیان پیشتاز طب،نیز در اوایل فروردین ۹۹ نیز از تولید “۸۰ هزار کیت تشخیص کرونا در خط تولید این شرکت” خبر داد و گفت: «امروز هزار کیت را به آزمایشگاه‌ها توزیع کردیم».

عزیزی دلشاد، مسئول اداره تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح، نیزدر این باره گفت:  کیت تشخیص ویروس کرونای ساخت وزارت دفاع در ستاد کل نیروهای مسلح به تولید انبوه رسید،  این کیت در زمان سه ساعت می‌تواند بیماری را با دقت بالا و خیلی خوب تشخیص دهد و می‌تواند تمام ژنوم‌های رایج دنیا را شناسایی کند.این کیت از نمونه‌های مشابه خود در دنیا چیزی کم ندارد و در مواردی هم امتیازاتی در صحت و دقت این کیت رویت شده است».

علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران، نیز در تایید این کیت ها اعلام کرد: «هم اکنون پنج شرکت دانش‌بنیان کیت تشخیص مولکولی کرونا را در کشور تولید کرده‌اند و تولید آنها مورد تایید قرار گرفته است».

در تایید غیر استاندارد بودن کیت های ایرانی،  سیامک سمیعی، مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو وابسته به وزارت بهداشت، نیز بیشتر هشدار داده بود : «کیت‌های تشخیص سریع بر اساس بررسی آنتی‌بادی کار می‌کنند و تولید آنتی‌بادی در بدن افراد ممکن است سه هفته پس از ابتلا تشخیص داده شود. لذا این کیت‌ها ارزشی برای بیماریابی ندارند».