گورنشینی و کوره نشینی، از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران،در باره افزایش حاشیه‌نشینی در ایران هشدار داد و گفت: «جمعیت حاشیه‌نشین ایران به ۳۸ میلیون نفر رسیده که بیش از ۷ میلیون نفر از آنان در اطراف گورستان‌ها زندگی می‌کنند».

محمدرضا محبوب‌فر، عضو انجمن آمایش سرزمین ایران، افزود: «در سال ۱۳۹۶ حدود ۴۰ درصد از جمعیت شهری ایران حاشیه‌نشین و بد مسکن بودند، اما امروز پس از سه سال، یعنی در سال ۱۳۹۹، همزمان با تورم و گرانی در بخش مسکن، افزایش اجاره بها و… میزان حاشیه‌نشینی در کشور به ۴۵ درصد رسیده است».

وی گفت: «اگر این ۴۵ درصد را نسبت به جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران حساب کنیم، امروز بیش از ۳۸ میلیون نفر حاشیه‌نشین و بد مسکن هستند که نشان می‌دهد میزان حاشیه نشینی در کشور به دلیل سیاست‌های غلط و مشکلات اقتصادی افزایش معناداری داشته است».

یاد آوری می شود که برخی منابع رسمی در سال ۱۳۹۷، از وجود حدود ۱۹ میلیون حاشیه‌نشین در ایران خبر داده بودند.

محبوب‌فر افزود: «از کل جمعیت حاشیه‌نشین کشور، ۲۰ درصد از آنها در اطراف و حاشیه آرامستان‌ها سکونت غیررسمی دارند که موجب افزایش آمار جرم و جنایت شده است».

پیش از این، پدیده جدیدی به نام “گورخوابی”، در ایران جنجال ساز شده بود. حال به آن، گورنشینی و زندگی در اطراف گورستان‌ها نیز افزوده شده است.

این عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران، گفته است که حاشیه‌نشینی در داخل شهرهای تهران، مشهد و قم افزایش پیدا کرده و «کار به جایی رسیده که بسیاری از مناطق گردشگری، مکان‌های تاریخی، مذهبی مثل امامزاده‌ها، مقبره‌ها، تِکایا و… جمعیت حاشیه‌نشین را در خود جای داده‌اند».

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس دهم حکومت نیز در این زمینه از “کوره‌نشینی” خبر داد و گفت: «کوره‌های قدیم آجرپزی با یک گچ و سیمان تبدیل به محل زندگی این افراد شده است».

پیشتر همزمان با آغاز شیوع کرونا در ایران، هشدارهایی درباره روند سریع‌تر شیوع این ویروس در مناطق حاشیه‌نشین ایران داده شد.

بدینسان نه فقط کرونا باعث افزایش فقر و گسترش حاشیه نشینی در ایران می شود بلکه خود حاشیه نشینی نیز باعث افزایش متقابل شیوع کرونا می گردد و جان شمار بیشتری از ایرانیان را به خطر می اندازد.