آقای منشه امیر در بی بی سی:وقایع در افغانستان و اوکراین نشان داد که دیگر نمیشود به آمریکا و اروپا اعتماد کرد

آقای منشه امیر در گفتگویی که با بی بی سی فارسی داشت گفت که وقایعی که در اوکراین و روسیه رخ داده و در جریان است درس عبرت بزرگی را به کشورهای خاورمیانه از جمله اسراییل داد آن هم اینکه دیگر نمی شود به ایالات متحده و اروپا اعتماد کرد و همین امر کشورهای منطقه را بر آن داشته که اتحاد خود را هرچه مستحکم تر کرده و نیروی متحد خود را شکل دهند.

آقای امیر تاکید کرد که اسراییل هیچ گاه به ایالات متحده تکیه نداشته است.

وی همچنین درباره اهمیت تشکیل نیروی ناتو خاورمیانه ای گفت که شرکت وزیر خارجه ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی در این نشست نشان از اهمیت آن دارد.

آقای امیر در ادامه ارزیابی کرد که همراهی عربستان و قطر به نوعی در این اتحاد میتواند جایگزین تاثیر ایالات متحده و روسیه در خاورمیانه باشد.

اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که میزبان وزرای خارجه امارات متحده عربی، مراکش و بحرین همزمان با سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در اوایل هفته آینده خواهد بود که تازه ترین دیدار از سری  نشست های سطح بالا در خاورمیانه خواهد بود.

سه کشور عربی در سال ۲۰۲۰ طی توافقنامه ای معروف به ابراهیم روابط خود را با اسرائیل عادی کردند.

دولت بایدن از این توافقنامه‌ها که در زمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا منعقد شده بود، استقبال کرد و علاقه‌مندی خود را برای مذاکره درباره توافق‌های دیگری ابراز کرد.

نسخه کامل این گفتگو در اختیار مخاطبان قرار دارد: