آمریکا به حملات شبه‌نظامیان مورد حمایت رژیم ایران قاطعانه‌تر از همیشه پاسخ خواهد داد

شماری از مقامات آمریکایی که نامشان فاش نشده است، دیروز پنجشنبه به روزنامه واشنگتن پست گفته‌اند که حملات اخیر نیروهای آمریکایی به مواضع گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت حکومت ایران در مرز عراق و سوریه، حاکی از آن است که دولت جو بایدن مصمم به نشان دادن واکنش کوبنده و قاطع به حملات شبه نظامیان مزدور مورد حمایت رژیم ایران به مواضع و منافع نیروهای آمریکایی در منطقه است.

این مقام‌های آمریکایی افزوده‌اند که دولت بایدن نشان داد که قصد دارد حتی در صورتی که هیج فرد آمریکایی در حملات شبه نظامیان وابسته به رژیم ایران، کشته و یا زخمی نشده باشد، بی درنگ و قاطعانه به هر حمله‌ای پاسخ دهد. دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا، خط قرمز خود را برای واکنش تلافی جویانه نظامی، واردآمدن آسیب های جانی به نیروهای آمریکایی تعیین کرده بود، اما به نظر می‌رسد که میزان شکیبایی پرزیدنت جو بایدن و یارانش در کاخ سفید، پاینن تر از آن حد باشد و حتی بدون وارد آمدن تلفات جانی در حملات شبه نظامیان به مواضع نیروهای آمریکایی‌، واکنش نظامی بروز دهد.

بامداد دوشنبه هفتم تیرماه، جنگنده‌های آمریکایی به مواضع کتائب حزب‌الله و یگان‌های سیدالشهدا که هر دو  از گروه‌های مزدور وابسته به رژیم ایران در عراق هستند، حمله کردند. وزارت دفاع ایالات متحده، این حملات را در راستای بازدارندگی و در واکنش به حملات پهپادی اخیر به پایگاه‌های آمریکا در عراق عنوان کرد.

حشد الشعبی، مهمترین و بزرگترین گروه تحت امر رژیم ایران در عراق، شمار افراد به هلاکت رسیده در حملات هوایی آمریکا را چهار نفر اعلام کرد، اما سارمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه که از منابع خبری خوبی برخوردار است و گزارش‌های آن نسبتا معتبر محسوب می‌شود، این تعداد را پنج تن اعلام نمود.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که از طریق کانال‌های ارتباطی که آمریکا در دسترس دارد، به رژیم ایران در مورد خطر حمایت آنها از گروه‌های شبه نظامی شیعه در عراق هشدار داده شده است.

واشنگتن پست می نویسد: «در حالی که سیاست دولت جو بایدن در رویارویی با رژیم ایران، خطر افزایش درگیری نظامی میان ایران و آمریکا در عراق را افزایش داده است، مقام های دولت بایدن می‌گویند با انتخاب اهداف خاص و ارسال پیام هشدار به ایران از مجاری دیپلماتیک، سعی در کاهش خطرات دارند.»