آمریکا و ناتو، پس از ۲۰ سال پایگاه بَگرام در افغانستان را تخلیه کردند

یک مقام پنتاگون، از تخلیه کامل نیروهای آمریکایی و ناتو  از پایگاه هوایی بگرام در شمال کابل بعد از نزدیک به ۲۰ سال خبر داد. این پایگاه در ۵۰ کیلومتری شمال کابل، پایتخت افغانستان، قرار دارد.

پایگاه بگرام، بزرگترین محل استقرار نیروهای ارتش ایلات متحده و مرکز فرماندهی آن ارتش در افغانستان بود. ارتش آمریکا با تصمیم جو بایدن، از یازدهم خردادماه، شروع به خارج ساختن نیروهای خود از افغانستان کرد و قصد دارد که  تا ۱۱ سپتامبر سال جاری، تمام نیروهای خود را از افغانستان خارج سازد.

هم پیمانان ایالات متحده در ناتو نیز، همراه با آمریکا، خاک افغانستان را ترک خواهند کرد.

منابعی در وزارت دفاع افغانستان نیز در تماس با خبرگزاری طلوع‌نیوز افغانستان، تأیید کرده‌اند که نیروهای آمریکایی پس از حدود بیست سال پایگاه نظامی بگرام را ترک کرده و مسئولیت این پایگاه را به نیروهای افغان سپرده‌اند.

همزمان با خروج نیروهای ائتلاف از افغانستان، بیم آن می‌رود که جنگجویان طالبان، بارد دیگر در افعانستان قدرت گیرند و بتوانند به راحتی دولت مرکزی را ساقط کرده و بر کل افغانستان تسلط یابند.

به گزارش طلوع نیوز، ماه گذشته از خونین‌ترین و پر رویدادترین‌ ماه‌ها در۲۰ سال گذشته در افغانستان بوده است. این خبرگزاری به نقل از منابع دولتی در افغانستان می‌نویسد: «در ماه گذشته میلادی، ژوئن، بیش از شش‌هزار تن از نیروهای طالبان کشته شده‌اند. طالبان نیز در مقابل، ادعا می‌کنند که تلفاتی را به نیروهای دولتی وارد ساخته‌اند. در این ماه، ۶۳۸ نظامی و غیرنظامی در حمله‌‎های طالبان و گروه‌های دیگر در افغانستان جان باختند و ۱۰۶۴تن دیگر زخمی شدند.»

بنابر این گزارش، همزمان با این رویدادها، در ماه ژوئن، نیروهای دولتی افعانستان، مراکز حدود ۱۲۰ولسوالی (برابر واحدی در حدود فرمانداری و شهرستان در ایران) را ترک کرده‌اند و طالبان آن را تصرف نموده‌اند.