آمریکا که منتظر بازگشت رژیم به برجام است، تحریم ها را گسترده تر ساخت. این بار علیه صنعت پهپادی رژیم

رسانه های حکومتی در تهران امروز (شنبه) در واکنش به تحریم های جدید اعلام شده از جانب ایالات متحده علیه چهار شرکت پوششی ایران را به شدت مورد حمله قرار دادند و به بازتاب گسترده اعتراض دیروز سخنگوی وزارت خارجه ایران در این زمینه پرداختند.

محافل سیاسی دولتی در تهران گفتند: چگونه ممکن است که دولت آمریکا از علاقمندی به توافق برجامی با ایران سخن می گوید و در همان حال تحریم های بیشتری علیه کشور برقرار می سازد؟

علی خامنه ای بارها گفته بود که به وعده های آمریکا نمی توان اعتماد کرد. اکنون دولت واشنگتن در حالی تحریم های جدید را برقرار می سازد که خواست اصلی رژیم ایران برای بازگشت به مذاکرات برجامی، لغو کامل همه تحریم های آمریکایی است. رژیم تا چندی پیش، این خواسته را به عنوان پیش شرط بازگشت به مذاکرات تعیین کرده بود، ولی بعدا آن را پس گرفت.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه، روز گذشته (آدینه) در واکنش به این اقدام دولت پرزیدنت بایدن گفت: تحریم های اعلام شده جدید، نشان می دهد که تا چه حد رفتارهای دولت آمریکا به تناقض دچار شده است.

این سخنگو افزود: «دولتی که از بازگشت به برجام سخن می گوید، با رفتار خود این پیام را می فرستد که واقعا قابل اعتماد نیست. این رفتار نشان می دهد که همه دولت های آمریکا از درک واقعیات مربوط به جمهوری اسلامی ایران ناتوان بوده اند و اکنون نیر دولت بایدن به همان سیاست شکست خورده دولت ترامپ و سیاست “فشار حداکثری” ادامه می دهد».

افراد و شرکت های پوششی رژیم ایران که مورد تحریم های جدید آمریکایی قرار گرفته اند، همگی در خدمت صنایع پهپاد سازی رژیم قرار دارند. سپاه پاسداران در سال های اخیر بودجه های بزرگی را به طراحی و ساخت پهپاد اختصاص داده بود و در این راستا، بخشی از تکنولوژی لازم را از چین و کشورهای دیگر خریداری کرد. با همین پهپادها بود که سپاه پاسداران به کمک مزدوران خود در عراق یک پایگاه آمریکایی را هدف حمله قرار داد و همچنین در یمن و نقاط دیگر نیز به تعرضات جنگی دست زد.

مهمترین کسی که در این موج جدید تحریم های آمریکایی در لیست سیاه قرار گرفته، فردی به نام سعید آقاجانی می باشد که مسئول امور پهپادی در صنایع هوا – فضای رژیم معرفی شده است. ایالات متحده به این نتیجه رسیده که حمله چند ماه پیش به یک کشتی باری به نام “مرسر استریت” نیز که یکی از سهامداران آن اسرائیلی است، توسط همین پهپادهای جنگی سازمان هوا فضای سپاه پاسداران انجام گرفته است.

وزیر خارجه آمریکا گفت که هدف از برقراری این تحریم ها که چهار فرد و دو شرکت را شامل می شود جلوگیری از ادامه فعالیت های مخرب رژیم ایران در این زمینه است.

آگاهان می گویند که این اقدام آمریکایی جناح مخالفان با برجام و بازگشت به مذاکرات در حکومت اسلامی ایران  تقویت می کند. ولی این نخستین بار نیست که دولت پرزیدنت بایدن نیز نه تنها در برداشتن تحریم های دوران پرزیدنت بایدن شتابی ندارد، بلکه خود نیز تحریم های تازه ای برقرار می سازد.

آنتونی بلینکن در توجیه تحریم های جدید گفت که ایالات متحده از همه توان عملیاتی و بازدارندگی خود برای جلوگیری از گسترش صنعت تولید پهپادهای تهاجمی توسط رژیم یاران جلوگیری خواهد کرد.