آیا احیای برجام به نزدیکی بیشتر اعراب و اسراییل می انجامد؟دیدار سه جانبه اسرائیل-مصر و امارات و پیشنهاد اتحاد نظامی منطقه ای

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل ظهر روز گذشته(سه شنبه) طی  سفر خود به مصر  با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و محمد بن زاید،  امارات متحده عربی دیداری سه جانبه داشت.

نخست وزیر اسرائیل در سخنانی خطاب به رهبران، پیشنهاد خود را مبنی بر توسعه سیستم دفاعی در برابر پهپادها و موشک های رژیم ایران مطرح کرد و علاوه بر آن از آنها خواست تا یک اتحاد منطقه ای علیه رژیم ایران ایجاد کنند.

بن زاید به بنت هدف سفر بشار اسد به امارات را توضیح داد.

مقامات عربستان سعودی نشست سه جانبه مصر-اسرائیل و امارات را غیرعادی آینده و امنیت خاورمیانه امیدوار کننده و بسیار مهم دانستند.

در رابطه با تشکیل اتحاد منطقه ای سعودی ها به منابعی که نخواستند نامشان فاش شود گفته اند که«ما با متحدان خود در منطقه هماهنگ هستیم» و از جمله به مصر و امارات اشاره کرده اند.

این نشان می دهد که عربستان سعودی گرچه خود در گفتگو های مستقیم با رهبران اسرائیلی شرکت نمی جوید اما از جزییات گفتگو ها و تصمیم ها آگاهی دارد و با آن همراه خواهد بود.

دو هفته پیش عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر به ریاض سفر کرد و با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دیدار کرد.

نشست سه گانه سران در شرم الشیخ در حالی برگزار شد که عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس از عملکرد دولت بایدن خشمگین بودند. عربستان سعودی دیروز در بیانیه ای غیرمعمول اعلام کرد که در پی حملات اخیر شورشیان حوثی مورد حمایت ایران به زیرساخت های انرژی، قصد کاهش تولید نفت را دارد.

این پس از آن است که ایالات متحده از آنها خواسته است تا تولید نفت را افزایش دهند تا از افزایش قیمت ها در پی جنگ روسیه در اوکراین جلوگیری کنند.

از سوی دیگر کارشناسان اسرائیلی اینگونه ارزیابی می کنند که  پیشرفت مذاکرات هسته ای به منظور احیای برجام از سوی دولت بایدن با رژیم اسلامی فرصتی برای نزدیک شدن به کشورهای خلیج فارس به وجود آورده است.

به گفته یک مقام ارشد اسرائیلی، دقیقاً در مقطع کنونی، زمانی که مذاکرات در وین به نتیجه نزدیک می شود، اسرائیل این را فرصتی برای نزدیک شدن بیشتر به کشورهای حاشیه خلیج فارس  می بیند.

دفتر بنت گفت که رهبران در مورد تقویت روابط بین کشورها و مسائل منطقه ای گفتگو کردند.

یک منبع اسرائیلی تأیید کرد که بنت علاوه بر موضوع ایران و توافق هسته‌ای، در مورد وضعیت اوکراین و تلاش‌های خود برای میانجیگری بین طرفین نیز با رهبران مصر و امارات صحبت کرده است.

نخست وزیر همچنین به طور جداگانه با السیسی و بن زاید دیدار کرد.

دفتر رئیس جمهور مصر در مصر اعلام کرد که در این نشست پیامدهای تحولات جهان با تاکید بر انرژی، ثبات بازار و امنیت غذایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این بیانیه آمده است: درباره چندین موضوع دیگر منطقه ای و بین المللی تبادل نظر کردند.

خبرگزاری امارات افزود: مقامات در این دیدار درباره تقویت روابط بین دو کشور، اهمیت همکاری و گفتگو برای تحقق رشد و ثبات در منطقه گفتگو کردند.

این دیدارها از قبل هماهنگ شده بود، چرا که ارزیابی ها  در اسرائیل مبنی بر این است که امضای توافق هسته ای با رژیم اسلامی تصمیمی است که قبلاً گرفته شده است  و اکنون فقط به طرف ایرانی بستگی دارد در نتیجه این امر  تقویت جبهه اسرائیل و امارات متحده عربی  و دیگر کشورهای منطقه علیه خطرات رژیم ایران را گسترش می دهد و همچنین پیامی به دولت آمریکا است که آگاه باشد که کشورهای حاشیه خلیج فارس و اسرائیل از دولت بایدن در این باره انتقاد و نگرانی دارند.

منابع سیاسی روز گذشته گفتند که اسرائیل به نوعی میانجی بین امارات و آمریکا برای کاهش تنش بین طرفین عمل می کند.

واشنگتن از سفر بشار اسد به امارات خشمگین است و آن را تحریک آمیز خواند، زیرا آمریکایی ها رئیس جمهور سوریه را تحریم کرده اند.

از سوی دیگر، امارات متحده عربی خشمگین است زیرا احساس می‌کند حمایت آمریکا در مورد حملات شورشیان حوثی وجود ندارد.

اولین دیدار بین بنت و رئیس جمهور مصر در ماه سپتامبر برگزار شد، بنابراین بنت گفت که “ما  یک زیرساخت ارتباطی عمیق ایجاد کردیم.” این دومین دیدار عمومی السیسی با نخست وزیر اسرائیل در خاک مصر بود.

هفته گذشته اسرائیل و مصر بر سر گسترش پروازهای مستقیم بین دو کشور توافق کردند.

یک پرواز جدید از فرودگاه بن گوریون به شهر شرم الشیخ از ماه آینده شروع به کار می کند.

اسرائیل و مصر انتظار دارند تقاضای زیادی برای پرواز مستقیم  در تعطیلات عید فصح وجود داشته باشد.

تخمین زده می شود که این مسیر به بیش از ۷۰۰۰۰ نفر مسافر خدمات رسانی کند.