آیین های یادبود قربانیان جنایات نازیها در جنگ جهانی دوم، شب گذشته و امروز در اسرائیل برگزار شد

آئین های یادروز هولوکاست شب گذشته و امروز در اسرائیل و جوامع یهودی سراسر جهان برگزار می شود. این آئین هر سال یک هفته پیش از جشن استقلال اسرائیل برگزار می شود و شهروندان، یاد عزیزان از دست رفته را گرامی می دارند و با بازماندگان این جنایات ابراز همدردی می کنند.

آئین یادروز، ساعت ده پیش از ظهر امروز (سه شنبه)، با نواختن آژیر آغاز گردید و مردم اسرائیل در هر نقطه ای که بودند به پا خاستند و مدت دو دقیقه سکوت کردند. پس از آن، خانواده های قربانیان در آرامگاه ها در کنار قبر عزیزان خود گرد آمدند و دسته های گل نثار کردند.

این آئین ها از شب گذشته در بنیاد ید و شم در اورشلیم که جایگاه موزه جنایات نازی هاست آغاز گردید و مشعل یادبود طی مراسمی برافروخته شد و پس از آن شماری از بازماندگان جنایات نازی ها، شش مشعل دیگر را به یاد شش میلیون نفر یهودیانی که در جنگ جهانی دوم به دستور آلمان نازی کشته شده بودند برافروخته شد.

همه مراسم شب گذشته و امروز، در سایه ویروس کورونا برگزار گردید و بر حسبت مقررات احتیاطی، بدون حضور میهمانان و تماشاچیان، و تنها در برابر دوربین های تلویزیونی اجرا گردید و به طور مستقیم از رادیو و تلویزیون پخش شد.

رئیس جمهوری اسرائیل و همچنین نخست وزیر و دیگر شخصیت های بلندپایه، سخنان خود را از طریق ویدیویی بیان داشتند.

پرزیدنت ریولین در سخنان خود از فداکاری یهودیانی سخن گفت که در جنگ جهانی دوم، به جای آن که تنها به فکر نجات جان خود باشند، برای نجات جان ده ها و صدها و شاید هزاران نفر یهودیان دیگری اقدام کردند که در خطر فرستاده شدن به اردوگاه های مرگ قرار داشتند.

پرزیدنت ریولین در سخنان خود به شدت گیری گرایش های یهود ستیزانه در جهان پرداخت و در سخنان خود گفت که بروز ویروس کورونا بهانه تازه ای به دست یهود ستیزان داد که با شیوه ای شیطانی، یهودیان را مسؤول شیوع این ویروس در جهان معرفی کنند.

در آمار رسمی آمده است که در یک سال گذشته، موارد یهود ستیزانه، به ویژه در ایالات متحده و کشورهای اروپای غربی هفده درصد افزایش یافته است.

نخست وزیر بنیامین نتانیاهو در پیام خود به مناسبت یاد روز هولوکاست از جمله گفت که درس عبرت اساسی از هولوکاست آن بود که یهودیان در سراسر جهان و به ویژه در خاک اسرائیل، باید برای دفاع از امنیت و موجودیت خویش، تنها به خود متکی باشند. او گفت: همان یهودیانی که هیتلر میخواست نابود کند، توانستند ققنوس وار از خاکستر کوره های آدم سوزی سر بلند کنند و به روی پای خود بایستند و کشور پدری خود را از نو بنا کنند و امروز اسرائیل دولت و حکومتی دارد که از هر نظر قابل تحسین است و در صحنه بین المللی و جامعه جهانی جایگاه افتخارآمیزی دارد.

نخست وزیر در این سخنرانی با همایش بزرگی اشاره کرد که سه ماه پیش با حضور رهبران، پادشاهان و روسای جمهوری و نخست وزیران بیش از شصت کشور، برای بزرگداشت هولوکاست و افزایش مبارزه با یهودستیزی در اورشلیم گرد آمدند. برگزاری این همایش بین المللی، نمونه دیگری از مقام و موقعیت اسرائیل در جامعه جهانی می باشد.

حکومت اسلامی ایران، تنها رژیمی در جهان است که هولوکاست را انکار می کند و به طور رسمی از لزوم نابودی اسرائیل سخن می گوید. نتانیاهو در ادامه سخنان خود به مناسبت بزرگداشت هولوکاست، یادآور شد که هفتاد و پنج سال پس از پایان جنگ و وقوع هولوکاست، رژیم ایران به تلاش خود برای نابودی اسرائیل ادامه می دهد و بیشترین بخش از امکانات خود را متوجه این هدف شیطانی می کند. نتانیاهو گفت که مبارزه اسرائیل برای پایان بخشیدن به این شیوه های رژیم ایران همچنان ادامه خواهد یافت.