اتحادیه اروپا، ترکیه و نماینده سازمان ملل به تصمیم دولت آینده اسرائیل در مورد کرانه باختری اعتراض کردند

دولت ترکیه نیز به دنبال چند کشور اروپایی، با اقدام احتمالی اسرائیل برای ضمیمه کردن دره اردن به خاک اسرائیل، ابراز مخالفت کرد. پیشتر فرانسه و چند کشور اروپایی دیگر نیز مخالفت خود را با چنین برنامه ای اعلام داشته بودند.

سخن از یک نوار ساحلی در کرانه باختری رود اردن است که چند کیلومتر عرض دارد و برای تامین امنیت اسرائیل، دارای اهمیت بسیار می باشد. تسلط بر دره اردن، به اسرائیل امکان می دهد از رسیدن اسلحه و یا ورود خرابکاران از طریق خاک اردن به فلسطینیان ستیزه جو در کرانه باختری، جلوگیری شود.

ایالات متحده به طور اصولی این نیاز امنیتی اسرائیل را مورد تایید قرار داده، ولی اجرای طرح را به زمان رسیدن به توافق صلح موکول ساخته است.

وزارت خارجه ترکیه، در بیانیه ای که انتشار داد، اقدام احتمالی اسرائیل در الحاق نوار ساحلی رود اردن به خاک اسرائیل را “مخالفت قوانین بین المللی و یک اقدام خطرناک” توصیف کرد.

دولت اسلام گرای رجب طیب اردوغان از پشتیبانان سرسخت گروه تروریستی حماس است. حماس در این روزها اعلام کرده که علیرغم مصیبت کورونا، به اقدامات خود علیه موجودیت اسرائیل ادامه خواهد داد.

طبق توافقی که بین بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس، رهبران دو حزب لیکود و آبی و سفید برای برپایی دولت آینده به دست آمده، اسرائیل حق دارد برای تامین امنیت خود و جلوگیری از قاچاق اسلحه و همچنین رخنه یابی تروریست ها به خاک خود، نوار ساحلی موسوم به دره اردن را رسما به خاک خود ملحق سازد. در آن توافق، برای اجرای این برنامه زمانی تعیین نگردیده است.

جناح راست در اسرائیل بر نتانیاهو فشار می آورد که در اولین فرصت، این برنامه را عملی سازد، زیرا ممکن است زمان از دست برود.

اشاره راست گرایان به نزدیک بودن زمان انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده است.

دولت ترکیه از جامعه بین المللی خواسته است از اجرای این نیت دولت آینده اسرائیل جلوگیری کند.

اتحادیه اروپا نیز با انتشار بیانیه ای به هرگونه نیت اسرائیل در این زمینه انتقاد کرد و آن را مغایر با قوانین بین المللی دانست.

پیشتر، نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز برنامه الحاق دره اردن را به شدت مورد انتقاد قرار داده و گفته است که اگر دولت آینده اسرائیل چنین برنامه ای را عملی سازد، به ادامه مناسبات فرانسه با اسرائیل آسیب خواهد رسید. این نماینده نیز گفت که الحاق دره اردن به خاک اسرائیل، نقض قوانین بین المللی محسوب خواهد شد.

نیکلای مِلادینُف نماینده سازمان ملل در امور خاورمیانه نیز مخالفت صریح خود را با اقدام احتمالی اسرائیل بیان داشت و آن را موجب افزایش بحران و مغایر با قوانین بین المللی دانست.

رسانه‌های حکومت ایران در گزارش های خود به دروغ نوشتند که اسرائیل قصد دارد همه کرانه باختری را به خاک خود ملحق سازد و این در حالی است که سخن از ضمیه کردن دره اردن و همچنین بخش عمده ای از آبادی های اسرائیلی نشین در کرانه باختری می باشد.

یک دیدگاه

  1. اولاکرانه‌باختری قبل‌جنگ شش روزه متعلق به اردن بوده واردن طی قراردادی رسمی وحهانی آنرابه اسراییل داده وربطی به فلسطینی هانداردوعلاوه برآن کشوردوتکه کی دیده نوارغزه کجاوکرانه باختری کجاست کرانه باختری حق اسراییل است ورنه بعدهافلسطینی هاادعای زمینهای مابین غزه وکرانه باختری راکرده که بهم ملحق سازنددرثانی اعراب وفلسطینی های اسراییل که حاضرنیستندبه تابعیت دولتی فلسطینی درآینددیگرادعای آنان فعلی ازاعراب نداشته وببجاست بنظرمن زودترمی بایست اینکارانجام شودوحتی رفراندوم هم بگذارنداعراب همه حاضرندتابع اسراییل باشندحرکت دولت ترکیه وامثالهم حنای رنگ باخته ای است که قبلاجهت دوشیدن کشورهای عرب بکارمیرفت واین ترقنددیگررنگ باخته است

Comments are closed.