اداره امنیت داخلی هامبورگ: «مرکز اسلامی هامبورگ، مرکز مهم فعالیت‌ حکومت ایران دراروپاست»

به گزارش دویچه وله به نقل از  روزنامه “دی‌ ولت” و وب‌سایت کانال NDR تلویزیون آلمان، اداره امنیت داخلی هامبورگ (نهاد حمایت از قانون أساسی) اتهامات جدی و جدیدی علیه مسجد آبی (مسجد امام علی) یا همان مرکز اسلامی هامبورگ مطرح کرده است. فعالیت‌های این مرکز سال‌ها بحث‌برانگیز بوده است. اکنون اداره امنیت داخلی هامبورگ می‌گوید به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهند این مسجد “یک مرکز مستقیم فعالیت‌های رژیم اسلامی ایران” در کشور آلمان است.

بنابر آنچه مارکو هاس، سخنگوی این نهاد گفته است مسجد آبی در ظاهر خود را به عنوان یک مکان فعالیت فرهنگی معرفی می‌کند تا در جامعه آلمان به عنوان نهادی که بتوان با آن دیالوگ برقرار کرد، شناخته شود، اما اسناد و شواهد نشان می‌دهند که «این مرکز مستقیما با دولت ایران ارتباط دارد و از آنجا کنترل می شود و هدف آن صدور انقلاب اسلامی به سراسر جهان است».

“دی ولت” به نقل از اداره امنیت داخلی هامبورگ نوشته که یافته‌های جدید همچنین حاکی از “ارتباطات بین این مسجد و سازمان تروریستی حزب‌الله لبنان” است.

دفتر حمایت از قانون اساسی هامبورگ از “روابط شخصی و عقیدتی” بین مرکز اسلامی هامبورگ و حزب‌الله گزارش می‌دهد. در ماه مه سال جاری میلادی وزارت کشور آلمان فعالیت سه انجمن را که گفته می‌شد کمک‌های مالی برای حزب‌الله در این کشور جمع آوری می‌کردند، ممنوع کرد.

طبق یافته‌های اداره امنیت داخلی هامبورگ ، مسجد آبی از “ساختارهای محلی حزب تروریست” حزب‌الله که فعالیت آن ممنوع شده، پشتیبانی می‌کند.

نامه‌های حکومتی به رئیس مرکز اسلامی هامبورگ

مرکز اسلامی هامبورگ همیشه ادعا کرده که مستقل از حکومت ایران است. اما اداره امنیت داخلی آلمان می‌گوید یافته‌های جدیدش شامل اسناد و نامه‌های حکومت ایران به رئیس مسجد می‌شود.

محمد هادی مفتح، رئیس مرکز اسلامی هامبورگ ماه‌ها پیش در مصاحبه‌ای با روزنامه “دی‌ ولت” تاکید کرده بود که «نه قبل و نه پس از انقلاب، مرکز اسلامی هامبورگ هیچ ارتباطی با دولت ایران نداشته است.» البته او این را هم گفته بود که شخصا در تماس با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است.

به نوشته روزنامه “دی‌ ولت” اسناد جدید اکنون نشان می‌دهند که مفتح حتی ملزم به انجام دستورالعمل‌های رژیم ایران است و در چندین نامه خطاب به محمدهادی مفتح از او به عنوان “نماینده محترم رهبر، رئیس مرکز اسلامی هامبورگ” نام برده شده است.

این نهاد می‌گوید بر اساس اسناد «این شبحه رسما تایید می‌شود که مفتح نماینده رسمی آیت‌الله خامنه‌ای است». مفتح همچنین نامه‌ای از یک فرد مشهور که هولوکاست را انکار می‌کند دریافت کرده است. اداره حفاظت از قانون اساسی (هامبورگ) تاکید می‌کند که فعالیت‌های این مرکز با ارزش‌های قانون اساسی کشور آلمان سازگار نیست.

مارکو هاس، سخنگوی این نهاد در مصاحبه با “دی‌ ولت” می‌گوید که داده‌های تازه تایید می‌کنند که مرکز اسلامی هامبورگ “یکی از مهم‌ترین نهادهای رژیم ایران در اروپاست.”

مسجد آبی هامبورگ به طور منظم مراسم بزرگداشت و جشن‌های مذهبی برگزار و در ضمن مجله‌ای برای کودکان مسلمان منتشر می‌کند.

“دی ولت” نوشته است که از جمله اتهامات مطرح‌شده در ارتباط با این مرکز، فعالیت‌‌ها و تبلیغات ضدیهودی آن است. براساس آنچه اداره امنیت داخلی هامبورگ می‌گوید، مرکز اسلامی هامبورگ کتاب‌هایی را منتشر می‌کند که در آن‌ها از کلیشه‌های ضدیهودی استفاده می‌شود.

در کتاب‌های دیگری از این مرکز توصیه شده که اقدامات دولت‌ها باید بر اساس قوانین شرع اسلامی مانند مجازات‌های پرخشونت “حد” مانند سنگسار و شلاق باشد.

روزنامه “دی‌ ولت” پایان سال گذشته در یک مستند تلویزیونی به نقش مرکز اسلامی هامبورگ و ارتباطات آن با رژیم ایران پرداخته بود. کریستوف دو وریس، نماینده حزب دمکرات مسیحی مجلس محلی ایالت هامبورگ می‌گوید که فعالیت این مرکز باید خیلی پیش از این ممنوع می‌شد. اما علی‌رغم هشدارهای دفتر حفاظت از قانون اساسی ظاهرا سنای هامبورگ تاکنون دلیلی نمی‌دید که معاهده این ایالت را با شورای جوامع اسلامی در هامبورگ  زیر سوال ببرد زیرا مسجد آبی نیز بخشی از این شوراست.

وب‌سایت کانال NDR تلویزیون آلمان هم نوشته است هنوز روشن نیست که پیامدهای این اتهام برای مرکز اسلامی چه خواهد بود. پیشینه امر نشان می‌دهد آخرین بار در سال ۲۰۱۰ بود که مسجد القدس در هامبورگ بسته شد زیرا سال‌ها محل ملاقات و فعالیت‌های اسلام‌گرایان بود. علاوه بر این پارلمان هامبورگ که در آن حزب سبزها و سوسیال دمکرات اکثریت را دارند تاکنون از این مسجد حمایت کرده‌ است.