ارتش اسرائیل به ارتش مصر برای سرکوب تروریسم داعش کمک نظامی می کند

 

روزنامه نیویورک تایمز در مقاله ای از یک رشته همکاری های نظامی اسرائیل با مصر برای سرکوب گروه های تروریستی وابسته به داعش در شبه جزیره سینا خبر داد. ولی در حالی که مصر این گزارش را نادرست می خواند، منابع اطلاعاتی اسرائیل نسبت به آن سکوت کرده اند. در سینا چندین گروه تروریستی و از جمله سازمانی با نام “انصار بیت المقدس” فعالیت می کنند و در گذشته چند بار نیز در داخل اسرائیل به عملیات خرابکاری دست زده اند. اسرائیل این سازمان ها را خطرناک تلقی می کند و منابع خبری می گویند که آن ها با گروه تروریستی حماس در غزه همکاری تنگاتنگی دارند.

در گزارش نیویورک تایمز آمده است که از هنگام آغاز فعالیت این گروه های تروریستی، نیروی هوایی اسرائیل دست کم صد ماموریت جنگی علیه مواضع آن ها در سینا انجام داده است. این عملیات با همآهنگی قبلی با پرزیدنت عبدالفتاح السیسی انجام گرفته است.

گروه های وابته به داعش از سه سال پیش در شبه جزیره سینا در ابعادی تقویت شدند که یک خطر امنیتی برای اسرائیل به وجود آوردند. این روند همزمان با قدرت گرفتن داعش در عراق و سوریه بود.

در سال های اخیر گروه های اسلام گرای متعصب در شبه جزیره سینا تلفات سنگینی به ارتش مصر وارد آورده اند و در چندین اقدام تروریستی علیه گردشگران خارجی در آن سرزمین نقش اصلی را داشته اند.

یکی از شدیدترین عملیات تروریستی این گروه ها، هدف قرار دادن یک هواپیمای مسافری روسیه هنگام پرواز بر فراز سینا بود که تلفات بسیار به بار آورد و لطمه سنگینی به گردشگری در آن کشور زد که یکی از پایه های اصلی اقتصاد مصر را تشکیل می دهد.

به نوشته نیویورک تایمز، به دنبال این حادثه بود که مصر از اسرائیل درخواست همکاری کرد و اسرائیل با جنگنده ها و هلیکوپترها و حتی پهپادهای خود به سرکوب داعش در شبه جزیره سینا پرداخت.

نیویورک تایمز از قول آگاهان آمریکایی که از آن ها نام نبرد، نوشت که همین فعالیت هوایی اسرائیل بود که زمینه را برای حملات ارتش مصر علیه مواضع گروه های وابسته به داعش در بخش شمالی شبه جزیره سینان به وجود آورد.

این روزنامه آمریکایی نوشت که مصر از یک سو از منافع فلسطینی ها دفاع می کند و با اسرائیل به کشاکش می پردازد، ولی در همان حال، به کمک های نظامی اسرائیل برای سرکوب گروه های اسلام افراطی نیاز دارد و تقاضای کمک می کند.

روزنامه آمریکایی واشینگتن پست، یک روز قبل از نیویورک تایمز از این همکاری نظامی اسرائیلی – مصری پرده برداشته بود. این روزنامه نوشته بود که همکاری های نظامی بین اسرائیل و مصر، یک بار دیگر معادلات سیاسی در منطقه خاورمیانه را تغییر داده است.

ژنرال موشه یعلون وزیر دفاع پیشین اسرائیل، دو سال پیش در یک سخنرانی خصوصی گفته بود که نوعی همکاری بین اسرائیل و عربستان سعودی و امیرنشین های حوزه خلیج فارس علیه زیاده خواهی های رژیم ایران برقرار است. او به جزئیات و چگونگی این همکاری ها اشاره ای نکرده بود.