اردوغان اقدامات دفاعی اسرائیل در برابر ترور فلسطینی را “جنایت” می نامد، ولی …

 

با آن که رئیس جمهوری ترکیه در آخرین همایش سران کشورهای اسلامی به حملات افسار گسیخته ای علیه اسرائیل پرداخت وبرای آن که بتواند تاج رهبری دنیای اسلام را برای خود طلب کند، گزنده ترین اتهامات را علیه اسرائیل عنوان کرد، ولی در همان حال نسبت به تجارت و معامله و سود بردن از روابط اقتصادی و بازرگانی با اسرائیل اشتهای زیادی نشان می دهد و آگاهان می گویند علیرغم تبلیغات یهود ستیزانه اردوغان علیه اسرائیل، روابط بازرگانی بین دو کشور همچنان رو به بالا می رود.

در همین حال، مشاور اقتصادی اردوغان از این روند حسن استقبال می کند و آن را “سیاست برد برد” در روابط دو کشور می خواند.

اردوغان در همایش سران ۵۷ کشور اسلامی کوشید آنان را علیه اسرائیل بشوراند، ولی قطعنامه ای که در پایان کنفرانس انتشار یافت به طور نسبی ملایم بود.

رئیس جمهوری ترکیه ادعا کرده بود که “اسرائیل یک کشور تروریستی و اشغالگر” است که سرزمین فلسطینی ها را غصب کرده است. ولی ترکیه نخستین کشور اسلامی بود که کوتاه مدتی پس از استقلال اسرائیل این کشور را به رسمیت شناخت و مناسبات دوستانه و همکاری های بسیار نزدیکی با دولت اورشلیم برقرار کرد.

همکاری های ترکیه و اسرائیل در دو زمینه نظامی و بازرگانی، به موازات یکدیگر شکوفا شد.

خانم خدیجه کاراخان، مشاور اقتصادی اردوغان به خبرگزاری آلمان می گوید: «ترکیه از اسرائیل نفت و گاز می خرد و در مقابل فولاد و آهن و اتومبیل و لوازم برقی به این کشور می فروشد، و در مجموع روابط بازرگانی متقابل، جنبه برد برد دارد»

آماری که خانم کاراخان ارائه می کند، بسیار شگفت انگیز است: به گفته او حجم مبادلات بازرگانی اسرائیل و ترکیه در سال گذشته برسه میلیارد دلار بالغ شده است و تازه در ده ماه گذشته ۱۴ درصد نیز رشد داشته است.

یک کارشناس امور ترکیه به کریستیان براکل به “دویچه وله” می گوید که این امر شگفت انگیز نیست، زیرا اردوغان علیه سخنان شدید اللحنی که علیه اسرائیل بیان می کند، یک سیاستمدار واقع گرا محسوب می شود.

این کارشناس می گوید: ضرورت های اقتصادی و امنیتی رهبران هر دو کشور اسرائیل و ترکیه را ناچار می سازد با هم کنار آیند

به گفته کارشناسان اسرائیلی، آن چه که در روابط دو کشور به شدت اسیب دیده، همکاری های نظامی است. در گذشته ترکیه یک عضو فعال پیمان نظامی ناتو محسوب می شد که روابطش با کشورهای عرب بحرانی بود. اعراب امنیت اسرائیل را نیز تهدید می کردند و از این رو طبیعی بود که دو کشور در امور امنیتی و نظامی همکاری های نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.

ولی از هنگام به روی کار آمدن دولت اسلامگرای اردوغان، او می کوشد از طریق نزدیکی به گروه تروریستی حماس و اخوان المسلمین، خود را به رهبری جهان اسلام برساند. با این هدف، او اسرائیل را مورد حملات گزنده قرار می دهد و از حماس فعالانه جانبداری می کند، ولی این امر مانع شکوفائی مناسبات بازرگانی دو کشور نمی شود.

4 دیدگاه‌

  1. حماس بعنوان یک گروه و حزب با نفوذ و قدرتمند در حقیقت حکومت اصلی خودگردان فلسطین است و بدین نحو به مذاکرات و تبادلات تجارتی با جامعه جهانی وارد می شود.

  2. روش نفوذ اقتصادی و بازرگانی از روشهای خائنانه عثمانی هاست تا به وقتش زهرشان را بریزند ….. هدفشان هم اسلامی نیست! صرفاً نژادی .. والا طبق اسلام معامله با یهود حرام است! حالا چطور با یهودیان کودک کش اشغالگر معامله میکنند؟ دشمن سعی میکند با حرف زدن وارد خانه ما شود … معامله نظامی میکنند تا به آمریکایی ها نشان دهند اهل معامله هستمند اینها ر/زیم آخوندی پیشرفته تر و تدجیل یافته تر هستند.. چرا؟ تا نسبت به مسائل داخلی این کشور بی تفاوت شوند قدرت های بین المللی به هوای اینکه فی المثل یهودستیز نیستند.. همه که زامبی شدند هویت پلیدشان را رو میکنند .. مگر تخت حمورابی نبود؟ مگر نبود تا جای پایش را سفت دید و رسانه ها و افکار عمومی سرگرم و هیپنوتیزم داعش بودند لولوی گولن را ساختند و تمام ادارات ترکیه را پاکسازی کردند ؟ ای مگر همین حزبشان نبود که برای اینکه بگویند ما همچون رژیم آخوندی از پله های انتخابات بالا نمیرویم سپس نردبان را بالا میکشیم میسوزانیم آن نماینده زن به فائزه متلک می انداخت اما اکنون چه کردند؟ با استفاده از تجربیات ۵۷ با پنبه سر میبرند و با استفاده از روشهای فریب و القای رسانه ای یا روسری یا توسریشان را یکطوری که نفهمند مردم استعمال میکنند.. حتی از این بورکینی ها صادرات میکنند اروپا و بسیاری تورانیان را به اروپا صادر میکنند و میگویند تا ۲۰۵۰ اسلام(تورک ها و مغولیست ها) اروپا را فتح میکنند

  3. مگر دستش در دست رژیمی نیست که معامله حتی با بهائیان!! را بعنوان شهروندانی عادی زیر سایه پروردگار عالم ربکم الاعلی که الله ظل الخامنه ای است را ممنوع کرده؟ چطور با یهودیان معامله میکند؟ اگر میکند پولشان کلاً حرام است.. چطور رژیم آخوندی با ترکیه قرارداد دارد؟ تطبیق مغولیسم با بیق و اسلام و سپس پیشروی .. حتی غلامبارگی میکنند تنها برای برای پیشروی …. برای اینکه حساس نشوید .. گمان ببرید زامبی نیستند در حالیکه زامبی های با تقوایی هستند(خوب تقیه میکنند از شما و مردمان و جهانیان !!) تا بهشان وحی شود کی به فاز مغولیسم نهایی برسند و یا سمومشان اثر کند و عملیات پاکسازی نژادیشان در بلاد مختلفه زیر پروپاگاندا مدفون شود .. داعش جز ایرانی نژاد ها کسی را هم میکشت؟ در یمن چطور است ایرانی ها را میکشند؟ و حشد الشعبی هم همان هایی را میکشد که داعش میخواست بکشد وقتش را نکرده بود ..

  4. دوره برعکس است!! یهودیان گوساله پرست ملاعین بنی قریظه توطئه میکردند علیه امت اسلام.. حالا اینها تحت عنوان یهودیت شما علیهتان توطئه میکنند وتوجیه میکنند .. پروپاگاندای آشویتس و توی سر آللمانی ها زدن را هم همین عثمانی ها مدیریت میکنند تا همه گمان ببرند کار یهودیان است! علیه ایرانیان هم که توطئه میکنند میگویند خسروپرویز نامه پیامبر پاره کرد حالا ما فی سبیل الله هر ایرانی ببینیم ریز ریز میکنیم و میکردند قرنها از حب به پیامبر است ها مغول نیستند و اهریمن ها! یا باتقواترین هایشان شیعه هم میشوند .. سپس مردمان گنهکار ایرانی را جهت ریزش گناهانشان به دین الله میپیوندانند! یا تجاوز میکنند به شما تا شما از فیوضات الهی بی بهره نمانید یک ثوابی کرده باشید. .داده باشید .. کرده باشند .. بهرحال… تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل

Comments are closed.