ارزیابی رسانه های عربی: حماس و جهاد اسلامی در غزه قصد دارند آشوب علیه اسرائیل را از سر بگیرند

پس از آن که دو موشک دیگر از خاک غزه بسوی اسرائیل شلیک شد، ولی آسیبی نرساند، مقامات امنیتی اسرائیل ابراز نگرانی می کنند که در روزهای آینده ممکن است گروه های تروریستی حماس و جهاد اسلامی در غزه به تعرضات بیشتری علیه اسرائیل دست بزنند. سرکردگان این دو گروه نیز در روزهای اخیر سخنانی در این زمینه بیان داشته اند.

یک روز پیش از این موشک پرانی، نیروهای اسرائیلی در شهر جنبنی در کرانه باختری، هنگام بازداشت فردی که مورد تغقیب بود، با افراد مسلح فلسطینی درگیر شدند که در آن چهار فلسطینی کشته شدند ولی به نیروی اسرائیلی آسیبی نرسید.

آشنایان امور در اسرائیل ارزیابی می کنند که شلیک موشک از غزه، واکنش حماس به این رویداد و ابراز همبستگی به فلسطینیان ساکن کرانه باختری بوده است. حماس مدتی است که می کوشد خود را قیم و سرپرست همه فلسطینیان و همچنین اماکن مقدس اسلامی در خاک اسرائیل نشان دهد. ارتش اسرائیل به حمله موشکی حماس واکنشی نشان نداد. ولی اکنون تهدیدهایی شنیده می شود که به موجب آن ها حماس و دیگر گروه های ترور یک رشته ناآرامی و تعرض های تازه را علیه اسرائیل تدارک می بینند.

روزنامه الاخبار چاپ بیروت در شماره امروز خود خبر داد که حماس و جهاد اسلامی قصد دارند در روزهای پیش رو به اقدامات اشوبگرانه دست بزنند تا شاید اسرائیل را ناچار سازند محدودیت هایی را که از هنگام حملات موشکی سه ماه پیش از غزه به سوی خاک اسرائیل برقرار شده لغو کند.

در آن ماجرا، حماس و جهاد اسلامی در ظرف یازده روز حدود ۴۳۰۰ موشک به سوی خاک اسرائیل شلیک کردند که به علت عملکرد سطح بالای سامانه ضد موشکی “گنبد آهنین” فقط چند موشک به نقاط مسکونی اصابت کرد و آسیب وارده جزیی بود.

با آن که در جریان ازن رویارویی حدود یک میلیارد دلار به زیرساخت نظامی در غزه و ساختمان های آن آسیب رسید، گروه های ترور ادعا پیروزی کامل کردند، ولی خواهان برقراری آتش بس شدند.

علت ظاهری حملات موشکی، اقدام نیروی پلیس اسرائیل در صحن مسجد الاقصی برای فرونشاندن یک آشوب سیاسی بود. ولی حماس در آن هنگام خود را متولی اماکن مقدس اسلامی و قیم فلسطینیان اعلام کرد و اسرائیل را هدف حملات موشکی سنگین قرار داد که با واکنش کوبنده ای روبرو شد. به دنبال ای شکست گروه های ترور بود که اسرائیل دوباره محدودیت هایی را علیه غزه برقرار ساخت که اکنون حماس خواهان برچیدن آن است.

روزنامه فلسطینی الایام، در شماره امروز خود خبر داد که سرکردگان سازمان های ترور روز گذشته (دوشنبه) یک همایش علنی در غزه برگزار کردند تا در آن، عملیات آینده خود علیه اسرائیل را هماهنگ سازند.

گفته می شود که آنان قصد دارند آشوب در خط مرزی با اسرائیل و تلاش برای بریدن تور سیمی که در آن جا قرار دارد و همچنین آتش زدن لاستیک کهنه و عملیات دیگری  تدارک می بینند. آن ها همچنین خواستار هستند که اسرائیل به امیرنشین قطر اجازه دهد پول اهدایی خود را به صورت نقد و مستقیما در اختیار حماس قرار دهد و این در حالی که این پول با موافقت اسرائیل، به دست حکومت خودگردان فلسطینی قرار می گیرد تا آن را بین فرودستان در غزه توزیع کند و بکوشد که به دست گروه های ترور نیفتد.