از مذاکرات وین تا اواخر مرداد خبری نخواهد بود

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، گفتگوهای هسته‌ای بین قدرت‌های جهانی و ایران، احتمالاً تا اواخر مردادماه و زمانی که جمهوری اسلامی، ماه آینده رئیس جمهور جدید خود را روی کرسی ریاست جمهوری بنشاند، از سر گرفته نخواهد شد. این در حالی است که احتمال بی ثمر ماندن زودهنگام شش دور مذاکرات در وین، و عدم گشایش در موضوع صادرات نفت ایران به خاطر ادامه تحریم‌ها، باعث جهش قیمت نفت شده است.

طبق گفته دو مقام آگاه از مذاکرات، هفتمین دور مذاکرات احیای برجام در وین، احتمالا در اواسط ماه اوت، بیشتر از یک ماه دیگر، دوباره به جریان خواهد افتاد. یک وابسته اروپایی نیز که نخواست نامش فاش شود، گفت که انتظار می‌رود ایران مذاکرات را فقط هنگامی آغاز کند که ابراهیم رئیسی در اوایل ماه آینده به عنوان رئیس جمهور سوگند یاد کند.

به نوشته بلومبرگ، یک تاخیر دیگر در این جدول زمانی، می‌تواند بازارهای انرژی را با احتساب عدم صادرات نفت و گاز ایران، در اواخر سال جاری بیشتر تحت فشار قرار دهد. همچنین رقابت بین ایران با امارات متحده عربی و عربستان سعودی – مانع از افزایش تولید نفت اوپک در بحبوحه خروج اقتصاد جهانی از رکود در دوران همه گیری کرونا است.

میخائیل اولیانوف، نماینده مسکو در مذاکرات، در گفتگویی که دیروز دوشنبه منتشر شد، گفت که “مذاکرات قبل از ۲۲ ژوئیه (۳۱ تیرماه) از سر گرفته نمی شود.”  او حتی احتمال تأخیری طولانی‌تر را مطرح کرد.

به گفته اولیانوف، اختلاف نظر در مورد ترتیب و نحوه برداشتن تحریم های ایالات متحده و بازگشت ایران به ظرفیت‌های هسته ای مطابق برجام، همچنان ادامه دارد. در حالی که کاخ سفید خواستار مذاکرات بعدی درباره برنامه موشکی ایران است، رژیم تهران همچنان درخواست ضمانت می‌کند که ایالات متحده بار دیگر توافق رابرهم نزند.

اولیانوف، همچنین تاخیر طولانی در ادامه مذاکرات را به نفع دیپلماسی ندانست.

طولانی شدن مذاکرات وین و ابهام در به دست آمدن نتیجه‌ای روشن از این مذاکرات، با گسترش سریع فعالیت‌های هسته‌ای ایران همراه شده است. رژیم تهران درصد غنی سازی اورانیوم خود را تا جایی که برای ساخت سلاح های اتمی کاربرد دارد، افزایش داده و شروع به استفاده از هزاران سانتریفیوژ جدید کرده است.

بلومبرگ در ادامه به نقل از یک دیپلمات اروپایی می نویسد: «به تعویق انداختن مذاکرات تا زمان روی کار آمدن رئیسی، لزوما فرصت های سازش را از بین نمی‌برد». این شخص خاطرنشان کرد “رئیس قوه قضاییه سابق، که مورد حمایت رهبر رژیم ایران است، به دست یابی به یک توافق برای لغو تحریم‌ها ابراز تمایل کرده است.”

همچنین به گفته رابرت کلی، متخصص آمریکایی سلاح‌های هسته‌ای، که بازرسی از برنامه‌های اتمی عراق و لیبی را از سوی سازمان بین المللی انرژی اتمی در کارنامه خود دارد، بسیاری از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، بیشتر ادامه همان برنامه‌هایی است که سالها پیش آنها را رها کرده بود.