اسرائیل از خطر احتمال بروز جنگ دوری می جوید و قصد کشتن چریک های حزب الله لبنان را ندارد

به دنبال دو حمله ای که در یک هفته گذشته علیه مواضع نظامیان وابسته به سپاه قدس در سوریه رخ داد و به اسرائیل نسبت داده شد، کارشناسان امور امنیتی اسرائیل می گویند که ارتش بسیار مواظب است هدف های حمله خود در سوریه را به شیوه ای تعیین کند که موجب کشته شدن افراد حزب الله در خاک سوریه نشود و آتش جنگ را در منطقه شعله ور نسازد.

علت در پیش گرفتن این سیاست آن است که در جریان بمباران چند ماه پیش در خاک سوریه، یکی از فرماندهان میان پایه حزب الله در سوریه هلاک شد و آخوند حسن نصرالله اعلام کرد که انتقام خون او را از اسرائیل خواهد گرفت. این هشدار موجب گردید که اسرائیل ماه های متمادی نیروهای خود در مرزهای شمالی را به صورت آماده باش در آورد و به اجرای چند رزمایش پرداخت تا به حزب الله نشان دهد که آمادگی کامل دارد. در این ماه ها چند تلاش حزب الله برای انتقام گیری خنثی شد، ولی احتمال می رود که حزب الله هنوز از این برنامه منصرف نشده است.

منابع خبری اسرائیل گفتند که بر اساس این ملاحظات، ارتش اسرائیل می کوشد هدف های نظامی در سوریه را به شیوه ای برای بمباران برگزیند که موجب هلاکت عناصر حزب الله نشود.

سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه که یک نهاد مخالف رژیم سوریه است و مرکز آن در لندن قرار دارد، در آخرین گزارش خود نوشت که در جریان آخرین بمبارانی که به اسرائیل نسبت داده شد، هشت تن از افراد وابسته به رژیم ایران نیز هلاک شده اند. حکومت در تهران، نسبت به این خبر سکوت کرده است و معلوم نیست آن گزارش تا چه حد قابل اطمینان باشد.

منابع خبری ارزیابی می کنند که بعید است رژیم ایران و یا حزب الله لبنان، نسبت به دو حمله هوایی اخیر که به اسرائیل نسبت داده شده، به واکنش نظامی دست بزنند، زیرا بیم دارند که این امر بهانه ای به دست پرزیدنت ترامپ بدهد و آتش یک جنگ ناخواسته در منطقه شعله ور گردد.

در برخی شبکه های اجتماعی گفته شده که یکی از هدف هایی که مورد حمله موشکی اسرائیل قرار گرفت، کاروانی بود که از جانب رژیم ایران، پول نقد و اسلحه برای رساندن آن به دست حزب الله لبنان حمل می کرد. درستی این خبر امکان پذیر نیست.

دولت سوریه در گزارش خود نسبت به حمله هوایی، ادعا کرده بود که کسی کشته نشده، ولی زیان مالی وارد آمده است.

سامانه خبری “اکسیوس” ادعا کرد که اسرائیل از ایالات متحده درخواست کرده اگر قصد حمله به رژیم ایران را دارد، ارتش اسرائیل را به موقع در جریان آن قرار دهد. در هفته های اخیر چند تن از مقامات ارشد آمریکایی و از جمله وزیر دفاع، وزیر خارجه و شماری از مشاوران نظامی و سیاسی آمریکا از اسرائیل دیدن کرده و رایزنی هایی انجام داده اند که از چگونگی آن خبر موثقی در دست نیست.