اسرائیل به بررسی میزان دخالت رژیم ایران در حمله موشکی از خاک لبنان ادامه می‌دهد

محافل نظامی و امنیتی اسرائیل هم اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که حکومت اسلامی ایران تا چه حد در حمله موشکی شب گذشته از لبنان به سوی نواحی شمالی اسرائیل دست داشته است.

موضوع دیگری که هم اکنون در دست بررسی می باشد، این پرسش است که چرا هنگام شلیک موشک‌ها به سوی خاک اسرائیل، سامانه ضد موشکی “گنبد آهنین” به کار نیفتاده و این موشک‌ها را شکار نکرده است.

یک موشک که در خاک اسرائیل منفجر شد، موجب بروز آتش سوزی در سبزه‌زارها گردید و یک موشک دیگر نیز در داخل خاک لبنان سقوط کرد.

اسرائیل در واکنش به این تعرض، نه تنها بیش از یکصد خمپاره به سوی نقاطی در جنوب لبنان شلیک کرد، بلکه جنگنده‌های اسرائیلی نیز به پرواز درآمدند و نقطه‌ای را که موشک‌ها از آن جا شلیک شده بودند، ویران کردند.

نیروی هوایی اسرائیل تلاش کرد که در جریان این بمباران، کسی در لبنان کشته نشود و این هدف با موفقیت تامین گردید و در همان حال ارتش اسرائیل تاکید کرد که در برابر چنین تعرضاتی سکوت نخواهد کرد.

امروز (پنجشنبه) زندگی در شمال اسرائیل به صورت عادی ادامه داشت، ولی با توجه به این احتمال که ممکن است اواضاع در آینده بحرانی شود، یک رشته تصمیمات لازم گرفته شده است.

در مورد میزان دخالت رژیم ایران در این حمله موشکی، هنوز شواهد لازم به دست نیامده است. ارتش اسرائیل، قطعات متلاشی شده موشک‌ها را مورد بررسی قرار داده تا روشن شود که آیا آن ها ساخت رژیم ایران است یا خیر.

دولت لبنان برای مبرا ساختن خود از هرگونه مسئولیت، نامه شدیداللحنی خطاب به سازمان ملل متحد فرستاد و اسرائیل را به تجاورکاری و نقض قوانین بین المللی متهم ساخت – و این در حالی است که تعرض، از خاک لبنان شروع شده بود و واکنش اسرائیل، یک هشدار تنبیهی برای متوقف ساختن این تعرضات بوده است.

مقامات اسرائیلی همچنین در انتظار سخنرانی دو روز دیگر آخوند حسن‌نصرالله سرکرده گروه تروریستی حزب‌الله لبنان هستند که انتظار می رود درباره این حمله موشکی نیز سخن بگوید.

مقامات امنیتی اسرائیل عقیده دارند که واکنش نسبت به تعرضات موشکی از لبنان باید بسیار کوبنده و سنگین باشد تا سازمان‌های ترور جرات نکنند همانگونه که از غزه گاه‌ به‌ گاه حملات موشکی علیه اسرائیل انجام می‌گیرد، مرزهای شمالی نیز به همین وضع دچار شوند.

بی‌تردید، اگر حکومت ایران در این حملات موشکی نقش مستقیم نداشته، دستکم عامل تشویق کننده آن بوده است و احتمال دارد که گروه تروریستی حزب الله لبنان نیز از آن آگاهی داشته و اجازه انجام آن را داده باشد.

ده‌ها هزار فلسطینی در اردوگاه‌های جنوب لبنان زندگی می‌کنند و در گذشته تعرضات بسیاری علیه اسرائیل انجام داده‌اند.

رهبران اسرائیل در روزهای اخیر، بارها هشدار داده‌اند که در صورت لزوم، به حمله نظامی علیه رژیم ایران دست خواهند زد.

تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل نیز در گزارش تحلیلی امروز خود احتمال داد که بروز جنگ بین دو کشور اجتناب ناپذیر باشد.

در واکنش به این گزارش رادیو پیام اسرائیل، سخنگوی وزارت امور خارجه حکومت اسلامی ایران به اسرائیل هشدار داد که هرگز به فکر تعرض نباشد، زیرا واکنش رژیم ایران بسیار کوبنده خواهد بود.

ارزیابی های اسرائیل در مورد میزان دخالت رژیم ایران در حمله موشکی از خاک لبنان، که قرار است در روزهای آینده به انجام برسد، در تعیین مسیر اینده رویدادها بسیار موثر خواهد بود.