اسرائیل تلاش می‌کند که شورای امنیت، تروریسم دریایی رژیم ایران را محکوم کند

اسرائیل خواستار محکومیت رژیم ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل، بابت حمله روز جمعه به یک کشتی باری تحت کنترل شرکت اسرائیلی «زودیاک» در سواحل عمان است که بنابر ارزیابی مقامات اسرائیلی، توسط پهپادهای رژیم ایران انجام شده است.

ناخدای رومانیایی کشتی «مرسر استریت» و یک خدمه بریتانیایی در این حمله کشته شدند.

به گفته یک منبع دیپلماتیک، “اسرائیل در همکاری با دیگر کشورها، به ویژه با بریتانیا و ایالات متحده، تلاش می‌کند تا در شورای امنیت سازمان ملل، اقدام تروریستی اخیر رژیم ایران را با سایر اقدامات آن رژیم که امنیت تجارت آزاد دریایی را به خطر می اندازد، پیوند دهد. ”

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در ایالات متحده و سازمان ملل، قصد دارد با ارسال شکایت نامه‌ای به شورای امنیت، درخواست نشست اضطراری کند و از این شورا بخواهد اقدام تروریستی رژیم ایران را محکوم نماید.

وزیر امور خارجه اسرائیل، یائیر لاپید، به سفارتخانه‌های اسرائیل در لندن، واشنگتن و نیویورک دستور داده است که درباره ضرورت پاسخ دیپلماتیکبه این اقدام تروریستی، با طرفهای مربوطه در دولتهای برتیانیا، آمریکا و همچنین سازمان ملل متحد گفتگو کنند.

اسرائیل بر این واقعیت تأکید می‌کند که حکومت ایران خطری برای صلح جهانی است و این حمله، کشتیرانی در آب‌های آزاد را نقض می‌کند و تهدیدی برای تجارت بین المللی است.

بیشتر بخوانید: در حمله پهپادی ایران به کشتی تحت مدیریت اسرائیل، دو تن از جمله ناخدای کشتی کشته شدند

لاپید با همتایان بریتانیایی، رومانیایی و آمریکایی خود صحبت کرده است، اما هیچ یک از این کشورها به وضوح به ایران اشاره نکرده‌اند.

لاپید پس از مکالمه روز شنبه خود با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، نوشت: «ما با تدوین یک واکنش بین المللی واقعی علیه تروریسم رژیم ایران که تهدیدی برای همه ما است، با یکدیگر همکاری می‌کنیم.»

لاپید ادامه داد: “ایران بارها و بارها عزم اسرائیل برای دفاع از خود و منافعش را دست کم گرفته است.”

وی نوشت: “مقامات وزارت امور خارجه اسرائیل، در همه زمینه‌ها، برای محکومیت رژیم ایران و واکنش بین المللی تلاش می‌کنند.”

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت: «بلینکن و لاپید توافق کرده‌اند که با بریتانیا، رومانی و دیگر شرکای بین‌المللی خود، برای بررسی حقایق و گام‌های مناسب بعدی همکاری کنند.»

منابع آمریکایی و اروپایی که به گزارش‌های اطلاعاتی آگاه هستند، روز جمعه گفتند که ایران مظنون اصلی آنها در این حادثه است.

به گفته یک مقام ارشد اسرائیلی، این حمله که چند روز پیش از سوگند آخوند ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید تندرو ایران انجام شد، نشان می‌دهد که “ماسک ها برداشته می‌شوند و هیچ کس نمی‌تواند وانمود کند که ماهیت رژیم ایران را نمی‌شناسد.”

این مقام افزود: «رژیم ایران فقط مشکل اسرائیل نیست، بلکه یک مشکل جهانی است و رفتار آن حمل و نقل و تجارت آزاد جهانی را به خطر می اندازد. مبارزات ما علیه این رژیم ادامه خواهد داشت.»

این مقام مسئول ادامه داد: «این حمله تروریستی، کار رژیم ایران بود که باعث کشته شدن دو انسان بی‌گناه و آسیب‌ رسانی به کشتیرانی بین المللی شد. آن‌ها با اشتیاق برای حمله به یک هدف اسرائیلی، خود را درگیر ساختند و با کشتن شهروندان خارجی، خود را در مظان اتهام قرار دادند. ”

وزیر دفاع اسرائیل، بنی گانتز، و  آویو کوخاوی، فرمانده ستاد ارتش اسرائیل، در مورد این عمل تروریستی وخیم رژیم ایران و لزوم نشان دادن واکنش سخت، با یکدیگر گفتگو کردند.

بیشتر بخوانید: اسرائیل حکومت ایران را مسئول حمله به کشتی می‌داند و به دنبال پاسخی سخت است

از سویی دیگر، سنتکام، فرماندهی مرکزی آمریکا که بر عملیات نظامی ایالات متحده در خاورمیانه و آسیای مرکزی نظارت می‌کند، در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله به کشتی «مرسر استریت» در دریای عمان، با پهپاد انجام شده است.

سنتکام در مورد این حمله تروریستی رژیم ایران گفت: «کارشناسان مواد منفجره نیروی دریایی آمریکا، برای اطمینان از این که هیچ گونه خطر مضاعفی برای خدمه کشتی وجود ندارد و  همچنین تحقیقات در مورد این حمله، آماده همکاری هستند.»

شبکه تلویزیونی العالم، شبکه تلویزیونی عرب زبان وابسته به رژیم تروریست ایران، به نقل از منابع ناشناس گفته است که حمله به کشتی، در پاسخ به حمله منتسب به اسرائیل به فرودگاه دبعا در سوریه صورت گرفته است.

رژیم ایران و اسرائیل در ماه های اخیر متهم به حمله به کشتی‌های یکدیگر شده‌اند.

تنش‌ها در منطقه خلیج فارس، پس از اعمال مجدد تحریم ها علیه رژیم ایران در سال ۲۰۱۸ در پی خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا از توافق هسته‌ای با رژیم تهران، موسوم به برجام، افزایش یافته است.