اسرائیل حکومت ایران را مسئول حمله به کشتی می‌داند و به دنبال پاسخی سخت است

وزیر امور خارجه اسرائیل، یائر لاپید: باید به حمله ایران پاسخی سخت داد

اسرائیل، شامگاه آدینه ۸ مردادماه (۳۰ ژوئیه)، حکومت ایران را متهم به حمله به نفتکش تحت کنترل شرکت اسرائیلی زودیاک در نزدیکی سواحل عمان کرد و گفت که پاسخی سخت و قاطعانه به این حمله لازم است.

وزیر امور خارجه اسرائیل، یائر لاپید، در بیانیه‌ای اعلام کرد که به همتای بریتانیایی خود گفته است: «باید در قبال حمله‌ای که منجر به کشته شدن دو خدمه رومانیایی و بریتانیایی شد، واکنش سختی نشان داد.»

وی افزود: «[رژیم] ایران فقط مشکلی برای اسرائیل نیست، بلکه صادرکننده تروریسم، ویرانی و بی ثباتی درکل جهان  است که به همه ما آسیب می رساند.»

لاپید در این بیانیه گفت: «جهان نباید در مقابل تروریسم رژیم ایران که به آزادی کشتیرانی نیز لطمه می‌زند، سکوت کند.»

کشتی تجاری “مِرسِر استریت” متعلق به ژاپن و تحت مدیریت شرکت کشتیرانی اسرائیلی زودیاک، پنجشنبه شب در حالی که بدون محموله از دارالسلام در تانزانیا به سمت فجبره در امارات عربی متحده در حرکت بود، موردحمله پهپادی قرار گرفت که بر اثر آن، ناخدای رومانیایی کشتی و یک نیروی امنیتی بریتانیایی کشته شدند. این حمله به رژیم ایران نسبت داده شد.

پیش از این، تروریست‌های وابسته به حکومت ایران، از هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله به نیروهای آمریکایی در عراق استفاده کرده‌اند. رژیم ایران هواپیماهای بدون سرنشین و فناوری پهپادی را به حوثی‌های یمن، حماس، حزب‌الله لبنان و شبه نظامیان عراق منتقل کرده است. رژیم ایران همچنین از هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله به اسرائیل در فوریه ۲۰۱۸ و مه ۲۰۲۱ از سوریه، استفاده کرده است.

بیشتر بخوانید: کشتی تحت مدیریت اسرائیل، در خلیج عمان مورد حمله قرار گرفت

شبکه عرب زبان العالم متعلق به رژیم ایران، گفت که “حمله به کشتی اسراییلی در شمال دریای عمان، در پاسخ به حمله اخیر اسرائیل به فرودگاه «ضبعه» واقع در منطقه قصیر سوریه صورت گرفته که به کشته شدن دو نفر از عناصر مقاومت (تروریست‌های وابسته به حکومت ایران) منجر شده بود. ”

پیشتر در روز شنبه دوم مرداد ماه، رسانه‌های حکومتی ایران، بدون ارائه جزئیات، از کشته شدن «احمد قریشی»، از فرماندهان لشکر فاطمیون و «عماد الامین»، از فرماندهان حزب‌الله لبنان در در سوریه، خبر داده بودند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، با ابراز نگرانی نسبت به حادثه کشتی اسرائیلی در دریای عمان گفت که “ایالات متحده در حال همکاری با شرکای بین المللی خود برای روشن شدن حقایق است.”

ند پرایس با بازماندگان قربانیان حمله به کشتی “مرسر استریت” در دریای عمان، ابراز همدردی کرد.

در حمله پهپادی ایران به کشتی تحت مدیریت اسرائیل، دو تن از جمله ناخدای کشتی کشته شدند