اسرائیل علیه اتم ایران هشدار می دهد، روسیه سکوت می کند و رابرت مالی برای بررسی تحریم ها به مسکو می رود

ساعاتی پس از آن که وزیر خارجه اسرائیل، یائیر لپید با سفر به مسکو، با همتای روسی خود سرگئی لاوروف پیرامون مسائل اتمی رژیم ایران به گفتگو نشست، رابرت مالی سرپرست امور ایران در وزارت خارجه ایالات متحده نیز پس از گفتگو با مقامات فرانسوی و اروپایی در پاریس، به مسکو رفت تا درباره همین موضوع با وزیر خارجه روسیه به گفتگو بنشیند.

وزیر خارجه اسرائیل در پایان گفتگو با لاوروف، در همایش رسانه ای مشترک با همتای روسی خود، به صراحت گفت که زمان از دست می رود و اگر جامعه بین المللی به موقع عمل نکند، فردا دیر خواهد شد و رژیم ایران بمب هسته ای خود را خواهد ساخت و دنیا را در برابر یک امر انجام شده قرار خواهد داد.

یائیر لپید مانند همه نخست وزیران و وزیران دفاع و حتی روسای ستاد ارتش اسرائیل در ده سال اخیر، هشدار داد که اگر دنیا اقدام نکند، اسرائیل به تنهایی وارد میدان خواهد شد. زیرا حکومت اسلامی ایران به صراحت از نابودی اسرائیل سخن می گوید و در برابر چنین وضعی نمی توان ساکت نشست.

وزیر خارجه اسرائیل در همایش رسانه ای با لاوروف گفت: آخرین گزارش رئیس آژانس بین المللی انرژی اتم نشان می دهد که تا چه حد خطر اتمی شدن رژیم ایران ملموس است.

او گفت: «تصویر بسیار واضح، و نگران کننده است. رژیم ایران با شتاب به برنامه های هسته ای خود ادامه می دهد و هیچ گونه نظارت موثر بین المللی در مورد آن وجود ندارد.

لاوروف، بی آن که به هشدارهای وزیر خارجه اسرائیل پاسخی بدهد، در همایش رسانه ای، از تلاش های مسالمت آمیر روسیه در این زمینه سخن گفت و یادآور شد که با کشورهای عضو برجام و برخی ممالک دیگر در این زمینه در تماس است  و رایزنی هایی انجام می گیرد.

او گفت: «نمایندگان ویژه روسیه در امور خاورمیانه، چند ماه اخیر با نماینگان کشورهای دیگر تماس گرفته و در این باره صحبت کرده اند» او ابراز خوش بینی کرد از این که به گفتۀ او، برخلاف دولت پرزیدنت ترامپ، کابینه پرزیدنت بایدن آماده مذاکره با ایران است.

لاوروف گفت: تلاش ها ادامه دارد، ولی چه زمانی به نتیجه خواهد رسید، باید منتظر ماند و دید.

آگاهان می گویند که علت سفر رابرت مالی به مسکو، بررسی این موضوع است که روسیه تا چه حد حاضر است با برقراری تحریم های جدید علیه رژیم ایران همکاری کند. ولی ارزیابی برخی از تحلیلگران آن است که روسیه این بار با دولت های غربی همکاری نخواهد کرد – و این در حالی که هشت سال پیش، روسیه و چین از اعضای شورای امنیت بودند که همراه با ایالات متحده و فرانسه و بریتانیا، به برقراری تحریم علیه رژیم ایران رای موافق دادند.