اسرائیل ممکن است سفیر خود در لهستان را برگرداند. احتمال «تعرض به ساختمان سفارتخانه» وجود دارد

در همان حال که دولت لهستان می گوید که مصمم است قانونی را به اجرا بگذارد که به موجب آن اگر کسی از نقش لهستانی ها در همکاری با آلمان نازی در جنگ جهانی دوم سخن بگوید محاکمه و مجازات خواهد شد، نخست وزیر لهستان به دیدن ستون یادبود شهروندانی رفت که شماری از یهودیان را در جنگ، از چنگال آلمان نازی نجات داده بودند.

نخست وزیر لهستان با این اقدام قصد داشت به ملت های دنیا نجات دهد که لهستانی ها در نجات شماری از یهودیان نیز نقش مثبتی داشته اند.

این ستون یاد بود در کنار موزه یهودیان در ورشو برپا شده است. در آن موزه نقش یهودیان در فرهنگ و تاریخ و جامعه و اقتصاد لهستان در طول قرن ها به نمایش گذاشته شده است.

لهستان دارای بزرگترین جمعیت یهودی در کشورهای اروپایی بود. ولی به دنبال جنایات نازی ها ، از سه و نیم میلیون نفر یهودیان لهستان تنها حدود چهارصد هزار نفر آن ها جان به در بردند.

نخست وزیر لهستان در سخنانی گفت که زمان و حال وهوا برای مطرح کردن قانون جدید آن کشور مساعد نبوده است. زیرا این اقدام درست در آستانه یادروز جهانی هولوکاست صورت گرفت و بازتاب گسترده تری داشت.

بدین سان، نخست وزیر لهستان همچنان از این قانون جانبداری می کند، ولی می گوید که بهتر بود در زمان دیگری مطرح گردد. او حتی گفت که این قانون بسیار ضروری است، زیرا لهستانی ها نیز باید از شرافت خود دفاع کنند.

به گفته نخست وزیر لهستان، همانگونه که یهودیان حق دارند به تحقیق و پژوهش در مورد هولوکاست بپردازند و به واقعیات دست یابند، لهستان نیز حق دارد وقایع را آن گونه که خود تشخیص می دهد، بررسی کند و واقعیات خود را بجوید.

لهستان می گوید که در برپایی اردوگاه های مرگ نقشی نداشته و مردم لهستان با نازی ها همکاری نکرده اند – و حتی برخی از آنان با به خطر انداختن جان خود موجب نجات یهودیان شده اند.

یهودیان باقیمانده از کشتار در لهستان و آشنایان امور می گویند که ده ها هزار نفر لهستانی با جنایتکاران نازی همکاری نزدیک داشته اند و یهود ستیزی در لهستان همیشه در اوج بوده است.

نخست وزیر لهستان ادعا کرد که قانون جدید به آزادی بیان زیان نخواهد رساند – امری که کاملا معکوس ارزیابی شده است.

در این میان، سفارت اسرائیل در ورشو هشدار داد که موج یهودستیزی در لهستان ممکن است موجب حشونت های بیشتر شود.

اسرائیل مخالفت قاطعانه ای نسبت به این قانون که از تصویب مجلس نمایندگان و سنای لهستان گذشته بیان داشته و محافل سیاسی اورشلیم روشن ساخته اند که اگر رئیس جمهوری لهستان این قانون را توشیح کند، اسرائیل سفیر خود را از ورشو فرا خواهد خواند.

اسرائیل در این هفته به رئیس شورای امنیت ملی لهستان اطلاع داد که برنامه دیدار او از اورشلیم باطل می شود.

سفیر اسرائیل در ورشو، خانم آنا عزری ابراز نگرانی کرد که ممکن است ساختمان سفارت نیز مورد تعرض یهود ستیزان قرار گیرد.

در نماد دیگری از یهود ستیزی، خبر رسید که دولت ایسلند قصد دارد انجام مراسم ختنه را که یکی از اصول یهودیت است ممنوع سازد. در استدلال چنین اقدامی گفته شده که ختنه کودکان امری وحشیانه و قرون وسطائی است و با ارزش های امروز همخوانی ندارد. و این در حالی که از دیدگاه یهودیان، ختنه برای بهداشت و جلوگیری از ابتلا به بیماری مقاربتی ضروری است. یهودیان باورمند، ختنه را پیمانی بین خود و خدای خویش می دانند و ممنوع ساختن آن به اصول یهودیت زیان جبران ناپذیر وارد می آورد.

ممنوعیت ختنه بارها در برخی جوامع اروپایی مطرح گردیده و همیشه با مخالفت قاطعانه یهودیان روبرو شده است.

مسلمانان نیز که پسران خود را در سن بالاتری ختنه می کنند، همصدا با یهودیان علیه این دستور اعتراض کرده اند. یهودیان، نوزادان پسر را در هفتمین روز تولدشان ختنه می کنند. این ختنه توسط یک فرد مذهبی انجام می گیرد که در کار خود تبحر کامل دارد. برخی خانواده های یهودی، انجام ختنه را به دست پزشک جراح می سپارند، ولی آئین مذهبی آن را نیز به جا می آورند.

در فرانسه نیز هفته پیش یک کودک یهودی در خیابان هدف حمله چند تن از اراذل و اوباش قرار گرفت. یک نماینده یهودی پارلمان فرانسه به نام مئیر حبیب می گوید که موارد یهود ستیزی در فرانسه به میزان بسیار نگران کننده ای بالا رفته است.

 

یک دیدگاه

Comments are closed.