اسرائیل کورونا را تقریبا پشت سر گذاشته و از امروز بسیاری از محدودیت ها لغو می شود

دانش آموزان سراسر اسرائیل، امروز (یکشنبه) با خشنودی و شادمانی بسیار، به سر کلاس های درس بازگشتند. یک سال و یک ماه از روزی که دبستان ها و دبیرستان های اسرائیل بسته شد، و حتی کودکستان ها نیز با محدودیت های بسیار به کار خود ادامه دادند، می گذرد.

ولی امروز تصور می رود که اسرائیل ابتلا به ویروس کورونا را در ابعاد بسیار درخشانی پشت سر گذاشته و شمار مبتلایان روزانه به کمتر از صد نفر کاهش یافته و کشور می تواند به خود اجازه دهد نفس راحتی بکشد و بکوشد به زندگی عادی باز گردد.

بسته ماندن مدارس اسرائیل، همانند بسته شدن فروشگاه ها و مراکز کسب، ضربه بزرگی برای ملت اسرایئل بود. ولی رهبران این کشور توانستند با درایت و کفایت، موجبات واردات میلیون ها دوز واکسن را فراهم سازند و دو سوم از جمعیت اسرائیل واکسینه شوند و به اصطلاح پزشکی، نوعی “مصونیت گله ای” به وجود آید که گسترش ویروس را بسیار محدود سازد.

ولی نگرانی از موج های دیگری از همه گیری را نباید به طور کامل کنار گذاشت. پرسش آن است که آیا واکسن فایزر در برابر همه گونه های کورونا مصونیت ایجاد می کند؟

در ماه های گذشته، اسرائیل با گونۀ بریتانیایی ویروس روبرو بود که به سرعت موجب ابتلا می شد که گاهی شمار مبتلایان در اسرائیل، در یک روز به بالاتر از ۹ هزار نفر می رسید. ولی اسرائیل بر این ویروس چیره شد.

اکنون سخن از ویروس گونۀ هندی آن می باشد که صدها میلیون نفر در هند را مبتلا کرده و توسط مسافران بازگشتی از آن کشور، به اسرائیل نیز رسیده است.

اسرائیل از امروز آسمان ها را گشوده و رفت و آمد هوایی به کشورهای دیگر به طور محدود از سر گرفته شده است. آیا این امر موجب ازسرگیری ابتلا خواهد شد؟

در اسرائیل به کسانی اجازه پرواز داده می شود که هر دو دوز واکسن را تزریق کرده باشند و “گذرنامه سبز” در اختیار دارند. ولی آنهایی که از کشورهای خارجی وارد اسرائیل می شوند، باید آزمایش کورونا را بگذرانند و یا آن که چند روز در قرنطینه باشند. احتمال می رود که این محدودیت نیز به زودی باطل گردد

برای اسرائیلیاتی که دلبستگی شدید به گردشگری دارند، آسمان اسرائیل به روی پرواز به چند جاذبه توریستی در اروپا گشوده شده است. ولی مهمترین خبر از سوی برخی از این گردشگران، برقراری پروازهای روزانه به دوبی و ابوظبی می باشد.

کاسبکاران امارات عربی متحده به گزارشگران اسرائیلی گفتند که با بی صبری منتظر مشتریان اسرائیلی هستند که به خرید از کشورهای خارجی بسیار علاقه دارند.

در دوبی حتی کلاس های ویژه آموزش زبان عبری گشایش یافته و از رونق بسیار برخوردار شده است. مردم امارات می خواهند آسانتر با شهروندان اسرائیلی ارتباط برقرار سازند.

بسیاری از دانش آموزان اسرائیلی از این که دوباره به سر کلاس بازگشته اند و محدودیت های فاصله گذاری برطرف گردیده، خرسند هستند. ولی برخی دیگر می گویند که آموزش از راه دور، و ماندن در خانه و دیر بیدار شدن از خواب نیز برایشان لذتی داشته است.

ولی آیا واقعا اسرائیل دوران کورونا را پشت سر گذاشته است؟ برخی کارشناسان امور پزشکی و ویروس شناسی ابراز تردید می کنند و می گویند که نباید احتیاط را از دست داد.

از امروز استفاده از ماسک در فضای باز اجباری نیست، ولی در فضاهای بسته، افراد باید همچنان ماسک به چهره داشته باشند.