اشکنازی: «برای جلوگیری از اتمی شدن ایران، اسرائیل همه امکانات را بکار گرفته ولی نمی توان از آن سخن گفت»

وزیر خارجه اسرائیل در یک سخنرانی گفت که دولت اورشلیم برای جلوگیری از اتمی شدن رژیم ایران، کارهای گسترده ای انجام داده و می دهد که شایسته سکوت می باشد و نباید درباره آن سخن بگوییم.

گبی اشکنازی که از ماه گذشته پست وزارت خارجه را به دست گرفته و در گذشته رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل بوده و در امور دفاعی و امنیتی تجربه بسیار دارد گفت: «راه و روش ما در برابر حکومت اسلامی ایران، یک سیاست راهبردی طویل المدت است و بسیاری از دولت های اسرائیل به این مساله پرداخته اند».

گبی اشکنازی که در یک همایش سیاسی کشورهای پیشرفته سخن می گفت که به ابتکار روزنامه های جروزالم پست و معاریو برپا شده است، از جمله به این مسئله پرداخت که برخی رسانه ها و شخصیت های داخل و خارج ایران می گویند که انفجار و آتش سوزی در کارگاه نصب سانتریفیوژها در نطنز، کار اسرائیل بوده است.

بنی گانتس وزیر دفاع و جایگزین نخست وزیر نیز بامداد امروز (یکشنبه) در مصاحبه ای حاضر نشد به این پرسش پاسخ دهد و از جمله گفت که رژیم ایران و برنامه های اتمی آن دشمنان بسیار دارند و اسرائیل در این زمینه تنها نیست و بنابراین نباید هرچه را که در ایران می گذرد، بلافاصله به اسرائیل نسبت داد.

بنی گانتس گفت که کارگاه های تولید و نصب سانتریفیوژ و همچنین دستگاه های غنی سازی اورانیوم بسیار حساس هستند و قواعد ایمنی در آن ها بسیار سختگیرانه است و نمی توان مطمئن بود که مسئولان در نطنز همه آن ها را رعایت کرده باشند.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران تایید کرد که انفجار در نطنز خسارات سنگینی به زیرساخت های این مکان وارد کرده است.

وی  گفت که این حادثه ایجاب می‌کند که مکان بزرگتری با تجهیزات بسیار پیشرفته تری برپا گردد تا بتوان غنی سازی اورانیوم را با سرعت بیشتری انجام داد.

کمالوندی تایید کرد که انفجار کارگاه به  پیشبرد غنی‌سازی در شرایط کنونی آسیب زیاد و جدی وارد آورده است.

گبی اشکنازی، که نفر  دوم در دستگاه رهبری حزب آبی و سفید محسوب می شود، مانند بنی گانتس رهبر این حزب، افزوده گفت: «به هیچ وجه نباید به حکومت اسلامی ایران امکان داد که به جنگ افزار اتمی مجهز شود.

وزیر خارجه افزوده گفت: «مساله تنها آن نیست که خود رژیم ایران به بمب هسته ای مجهز شود، بلکه حزب الله لبنان نیز خواهان دستیابی به این بمب است و بنابراین، باید جلوی آن ها را گرفت.

او گفت که وظیفه وزارت خارجه (که وی ریاست آن را به عهده دارد) آن است که از طریق امکانات دیپلماتیک و تماس با کشورها در رسیدن به این هدف و جلوگیری از اتمی شدن رژیم ایران کوشا باشد».