اظهار بی اطلاعی جانشین فرمانده سپاه پاسداران از فقر مردم ایران: نمی‌دانم بر اساس چه تحلیلی تحریم سر سفره‌های مردم رفت

حسین فدوی جانشین فرمانده سپاه پاسداران از علت تاثیر تحریم‌ها بر وضعیت اقتصادی شهروندان ایران ابراز بی‌اطلاعی کرده و گفته است: «از ۱۱ سال پیش نمی‌دانم بر اساس چه تحلیلی تحریم و اثر تحریم بر سر سفره‌های مردم رفت

اظهارات این مقام ارشد سپاه در حالی بیان می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این هرگونه تاثیر تحریم‌ها بر زندگی مردم ایران را منکر می‌شدند.

حسین فدوی در عین حال ادعا کرده که «پیش از این به نوعی تحریم سر سفره‌های مردم بروز نداشت».

هشت سال از ۱۱ سالی که این فرمانده نظامی به آن اشاره می‌کند، مربوط به دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی است که محافظه‌کاران نابسامانی وضعیت اقتصادی در این دوران را بیشتر متوجه دو دولت‌ او می‌دانند.

با وجود این، گزارش‌های رسمی و غیررسمی از ایران حاکی از وخامت اوضاع اقتصادی مردم و افزایش فزاینده قیمت کالا و خدمات و افزایش میزان جرم و جنایت به‌دلیل فقر اقتصادی است.

روحانی بارها نسبت به منتقدان دولت در حوزه‌های اقتصادی انتقاد کرده و مدعی شده است که دولت‌ او به ویژه در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا، در شرایط «جنگ اقتصادی» و تحت فشارهای فزاینده ایالات متحده بوده است.

بیش از ۴۸ میلیون نفر در ایران، عضو جامعه کارگری‌اند و این به معنای آن است که بالغ‌ بر نیمی از جمعیت ایران از استانداردهای یک زندگی همراه با رفاه و امکانات محروم‌اند چون مشکلات اقتصادی، تورم و نبود عدالت اجتماعی همواره اولین قربانیان خود را از قشر کارگر می‌گیرد و این در حالی است که وضعیت کارگران و معیشت آن‌ها در سال‌های اخیر وخیم‌تر نیز شده است؛ به‌ طوری‌ که اعلام شده فاصله حقوق کارگران تا خط فقر، هفت میلیون تومان است.

کاربری در این باره نوشته است : جامعه ایران  هر روز فقیر و فقیرتر می‌شوند و سفره‌شان خالی و خالی‌تر ، و روزها کار می‌کنند و شب‌ها با جیب خالی شرمنده زن و بچه خود هستند و پول‌دارها و رانت‌خوارها و ژن خوب‌ها پول‌دارتر و مردم قربانی بازی‌های سیاسی مسئولین‌اند. ازدواج در جامعه امروزی به پایین‌ترین حد خود رسیده است. فساد و رانت و اعتیاد و کارتن‌خوابی و خیانت و دیگر معضلات اجتماعی به بالاترین حد خود رسیده است و این معضلات اجتماعی برمی‌گردد به عدم مدیریت درست مسئولین و فقر و نبود کار و جوانان تحصیل‌کرده و بیکار جامعه، مردم دیگر بریده‌اند .

فریبرز رئیس‌دانا ، اقتصاددان می‌گوید، بیش از ۷۰ درصد کارگران در ایران زیر خط فقر مطلق هستند.