اعضای هر دو حزب در مجلس نمایندگان آمریکا کمک یک میلیارد دلاری اسرائیل را تصویب کردند

نخست وزیر و وزیر دفاع و همچنین وزیر خارجه اسرائیل، از اعضای هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در مجلس نمایندگان ایالات متحده به گرمی سپاسگزاری کردند که با سرعت زیاد و در ظرف یک روز لایحه جدیدی را از تصویب گذراندند که به موجب آن، دولت واشنگتن یک میلیارد دلار کمک اضافی به اسرائیل اعطا می کند که بتواند انبارهای نسبتا خالی شده ضد موشک برای سامانه “گنبد آهنین” را دوباره پر کند و همچنین شمار بیشتری از این سامانه ضد موشکی را خریداری کند.

به علت خطرات فزاینده حملات موشکی از نوار غزه و خاک لبنان و احتمالا جهت های دیگری مانند سوریه، اسرائیل به شمار بیشتری “گنبد آهنین” نیاز دارد.

همین چهار روز پیش بود که مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اعطای این کمک مالی به اسرائیل را رد کرده بود. علت این رویداد آن بود که کمک به اسرائیل، در بخشی از بودجه پیشنهادی دولت پرزیدنت بایدن گنجانده شده بود که اعضای حزب جمهوریخواه به آن رای منفی دادند و چند تن از نمایندگان دموکرات نیز به خاطر آن که ماده ای درباره اعطای این کمک یک میلیارد دلاری در لایحه بودجه گنجانده شده بود، با آن مخالفت ورزیدند.

مخالفان دموکرات با این کمک آمریکایی، یک بانوی فلسطینی زاده، یک بانوی مسلمان و چند تن از افراد جناح چ موسم را “چپ پیشرفته” بودند که همیشه به طور اصولی با اعطای کمک های نظامی آمریکا به اسرائیل، از هر نوع که باشد مخالفت ورزیده و می ورزند.

رای منفی این گروه از دموکرات ها همراه با رای مخالف جمهوری خواهان باعث رد لایحه بودجه گردید. ولی نمایندگان هر دو حزب بلافاصله دست به کار شدند لایحه مستقلی برای اعطای وام یک میلیارد دلاری به مجلس ارائه کردند که با اکثریت بسیار بزرگ و آراء مخالف معدود به تصویب رسید.

خانم رشیده طالب نماینده فلسطینی زادۀ مجلس نمایندگان، در توضیح علت مخالفت خود با اعطای کمک مالی و نظامی آن بود که ادعا کرد اسرائیل با این سلاح ها به فلسطینی کشی دست می زند و رژیم آپارتاید برقرار ساخته است.

ولی نمایندگان دیگر در پاسخ به این ادعا گفتند که اسرائیل در برابر ترور فلسطینی از خود دفاع می کند – تروری که شهروندان غیرنظامی و زنان و کودکان اسرائیلی را هدف قرار می دهد.

یک نماینده گفت که سامانه “گنبد آهنین” برای منهدم کردن موشک هایی است که سازمان های ترور فلسطینی از غزه به سوی نواحی مسکونی اسرائیل پرتاب می کنند و چگونه می توان ادعا کرد که یک سلاح تهاجمی برای کشتن فلسطینیان است.

نخست وزیر اسرائیل در پیام ویژه ای، از همه نمایندگان کنگره آمریکا که به این لایحه رای موافق داده بودند سپاسگزاری کرد و گفت : تصویب این لایحه نشان می دهد که حمایت از اسرائیل یک امر فرا حزبی در ایالات متحده است و هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات خود را نسبت به آن متعهد می دانند.

وزیر دفاع اسرائیل نیز در پیام سپاسگزاری خود نوشت که منافع امنیتی اسرائیل و ایالات متحده در منطقه یکسان است و پیمان هماهنگی آنان، نه تنها امنیت اسرائیل را تقویت می کند، بلکه برای مبارزه با همه عوامل آشوبگر در منطقه است.

اسرائیل، به عنوان تنها دموکراسی در خاورمیانه، که دارای یک حکومت پایدار و بدور از تعصبات مرامی است، در چهار دهه اخیر همیشه مورد حمایت رهبران ایالات متحده از هر دو حزب قرار داشته است. پایبندی دو کشور به ارزش های معنوی و بشردوستانه نیز یکی از عوامل مهم تحکیم این دوستی بوده است.

برخی اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در مباحثات دیروز (پنجشنبه) هنگام تصویب لایحه گفتند: حکومت ایران، حزب الله لبنان را به یکصد و بیست هزار موشک و راکت مجهز ساخته و حماس و جهاد اسلامی فلسطین در غزه نیز ده ها هزار موشک ذخیره کرده اند و اسرائیل در برابر همه این خطرات، باید سامانه های ضد موشکی بیشتری داشته باشد و کمک یک میلیارد دلاری آمریکا به این هدف کمک می کند.

ایالات متحده هر سال ۸۰۰ر۳ میلیارد دلار به اسرائیل اعتبار نظامی اعطا می کند که به تهیه جنگ افزار اختصاص دارد، اما باید در آمریکا خریداری شود. بخش اعظم کمک میلیارد دلاری نیز به همین ترتیب در اختیار اسرائیل قرار خواهد گرفت.