اغتشاشات روز گذشته فلسطینی ها در خط مرزی غزه محدود بود و اسرائیل تسهیلات بیشتری به غزه می دهد

دولت اسرائیل اعلام کرد که از امروز (پنجشنبه) تسهیلات بیشتری در اختیار اهالی فلسطینی در غزه قرار خواهد گرفت، ولی به این شرط که از ادامه تعرض علیه اسرائیل دست بردارند و هوا کردن بادکنک های آتش زا و انفجاری و یا شلیک خمپاره و موشک به خاک اسرائیل را متوقف سازند.

دولت مصر نیز برای آن که گروه های فلسطینی در غزه را به حفظ آرامش و قطع عملیات خشونت بار تشویق کند، اعلام داشت که گذرگاه مرزی شبه جزیره سینا به داخل غزه را باز می کند، ولی همچنان خروج افراد از غزه به مصر ممنوع خواهد بود.

دولت مصر مجدانه با اسرائیل برای حفظ محاصره دریایی و زمینی غزه همکاری می کند، زیرا آن کشور نیز بیم دارند که رژیم ایران رخنه یابی خود در غزه را مستحکم تر ساخته و موجب ایجاد آشوب های بیشتر شود.

بعدازظهر روز گذشته، هزاران نفر فلسطینی به دستور و تشویق سازمان های ترور، دوباره در خط مرزی اسرائیل گرد آمدند و به اغتشاش پرداختند. آن ها لاستیک های کهنه را آتش می زدند و به سوی سربازان اسرائیلی سنگ و فشفشه پرتاب می کردند و می کوشیدند به حصار مرزی نزدیک شده و آن را پاره کنند.

از آن جا که اسرائیل تعرض به حصار مرزی را امری وخیم تلقی می کند و گفته است که به آن واکنش شدید نشان خواهد داد، سربازان اسرائیلی بیشترین تلاش را کردند تا فلسطینی ها به خط مرزی نزدیک نشوند.

سربازان دستور داشتند از تیراندازی با گلوله های واقعی به سوی اغتشاشگران خودداری ورزند. آنان کوشیدند با وسایل دفع شورش از قبیل بمب صوتی، بمب دودزا و گلوله های پلاستیکی تظاهر کنندگان را از حصار مرزی دور نگاه دارند.

رسانه های فلسطینی در غزه نوشتند که ده تن در جریان این اغتشاشات زخمی شده اند. ولی ارزیابی می شود که اکثر آنها زخم های سبک دارند.

در مجموع، اغتشاشات روز گذشته بسیار محدودتر از آن چه بود که قبلا پیش بینی می شد. حماس و جهاد اسلامی اعلام کرده بوند که تا هنگام بیرون آوردن اورشلیم از دست اسرائیل به این نبرد ادامه خواهند داد.

منابع فلسطینی می گویند که سازمان های ترور به دولت مصر تعهد داده بودند که اغتشاشات روز گذشته به صورت محدود برگزار خواهد شد تا دولت مصر گذرگاه الرفح را حتی به صورت یک طرفه باز کند.

به دنبال این تهدیدات بود که ارتش اسرائیل به تدارکات گسترده نظامی و امنیتی در خط مرزی با غزه دست زد و برخی کارشناسان نظامی ارزیابی کرده بودند که وقوع جنگ جدیدی اجتناب ناپذیر خواهد شد. ولی با پادرمیانی مصر و تلاش دولت آمریکا تصور می رود که این خطر دور شده باشد.

برای تشویق فلسطینی ها به رعایت آرامش، دولت اسرائیل اعلام کرد که از امروز رشته تسهیلاتی برقرار می شود که هدف از آن بهبود بخشیدن به کیفیت زندگی اهالی غزه می باشد. در چارچوب این تسهیلات،

نخست وزیر که در واشنگتن به سر می برد و مرتبا در جریان رویدادها در مرز اسرائیل و غزه قرار داشت، به خبرنگاران گفت که رهبران ایالات متحده نیز درک می کنند که سازمان های ترور فلسطینی هستند که می خواهند بر شدت بحران جنگی بیافزایند و به عملیات تحریک کننده و آشوبگرانه دست می زنند.

یک مقام اسرائیلی به خبرنگاران گفت: تردیدی ندارد که همه این آشوب ها به دستور حکومت ایران و به تشویق آن رژیم صورت می گیرد.

در اورشلیم اعلام شد که در چارچوب تسهیلات برای مردم غزه، به یک هزار نفر از بازرگانان و کسبه غزه اجازه داده خواهد شد برای انجام معاملات به کرانه باختری سفر کنند. همچنین فعالیت کامیون های حامل آذوقه به غزه بیشتر خواهد شد و واردات اتومبیل به آن جا از سر گرفته می شود.

در گزارش های پیشین گفته شده بود که دولت اسرائیل می کوشد در روزهایی که نخست وزیر در واشنگتن به سر می برد و قرار ملاقات با پرزیدنت بایدن دارد، بحران غزه نباید گسترده شود.