افشاگری اسرائیل: برج ساختمانی که در غزه هدف قرار گرفت، پایگاه پارازیت علیه سامانه ضد موشکی “گنبد آهنین” بود

در برابر اعتراض های بین المللی دایر بر این که اسرائیل چرا برج ساختمانی مرتفع در غزه را هدف قرار داد و آن را ویران کرد، ارتش اسرائیل بالاخره سکوت خود را شکست و فاش ساخت که در بام این برج دستگاه های فرستنده ای نصب شده بود که ماموریت آن فرستادن امواج اشتباهی به سامانه ضد موشکی “گنبد آهنین” بود تا آن را در برابر موشک های شلیک شده از خاک غزه خنثی کند.

در سماری از آپارتمان های این ساختمان بلند که “برج جلاء” نام گرفته شده بود، دفاتر سه خبرگزاری و شبکه تلویزیونی خارجی نیر برقرار بود و برخی کشورهای جهان و حتی ایالات متحده، اسرائیل را متهم ساختند که با ویران کردن این برج، به آزادی اطلاع رسانی توهین کرده است.

در برابر این اعتراض ها، اسرائیل ناچار شد فاش سازد که سه طبقه از این ساختمان بلند، محل فعالیت واحدهای جنگ سایبری حماس بوده و اکنون فاش می کند که یکی از وظایف این واحد، خنثی کردن فعالیت سامانه گنبد آهنین از طریق ارسال علامات اشتباه انگیز بوده است.

اسرائیل پیش از ویران سازی این برج، به ساکنان آن اطلاع دهید که بهتر از هرچه زودتر از آن مکان بیرون آیند و از محل دور شوند، زیرا این ساختمان به زودی ویران خواهد شد. گرچه این هشدار اسرائیل، به چریک های واحد سایبری حماس نیز امکان داد جان سالم بدر بروند، ولی اسرائیل مایل به وارد آوردن تلفات جانی در جریان این حملات نبود.

ادعای آن که ویران سازی این برج، آسیب به مطبوعات و آزادی خبر رسانی بوده، نمی تواند مورد قبول قرار گیرد. زیرا خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس و دیگر آژانس های که در آن برج مستقر بودند، آن جا را اجاره کرده بودند و به آسانی توانستند به محل دیگری انتقال یابند و به خبررسانی ادامه دهند.

با این همه، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، به خبرنگاران گفت که اسرائیل حاضر است به آن خبرگزاری ها برای برپایی دوباره دفاتر خود یاری برساند.

آسوشیتدپرس، ضمن استقبال از این ابراز آمادگی اسرائیل، ادعا کرد که هنوز مدارکی دریافت نکرده که نشان دهد بام آن ساختمان، محل استقرار دستگاه های پارازیت انداز بوده است. معلوم نیست که اسرائیل چه تعهدی دارد که از عملیات نظامی خود، در برابر یک خبرگزاری، حتی اگر آمریکایی باشد، دفاع کند؟

پرسش آن است که اگر این واقعه در کشور جنگ زده دیگری مانند یمن یا افغانستان و یا عراق رخ می داد، آسوشیتدپرس همین ادعا را عنوان می کرد؟

انتظار می رود که سازمان تروریستی حماس، مانند همیشه، افشاگری اسرائیل را تکذیب کند. حماس ادعا کرده که چند صد کیلومتر تونل زیرزمینی جنگی در نوار غزه احداث کرده بود که اسرائیل، تنها سه درصد از آن را توانسته است در بمباران های جنگ یازده روزه ویران سازد.