القاعده در یمن به طالبان تبریک گفت

شاخه القاعده در یمن به خاطر مسلط شدن تروریست‌های طالبان بر افغانستان و تصرف کابل از سوی آن گروه تروریستی، پیام شادباش برای این گروه ارسال کرد و “جهاد و جنگ را روش شرعی، قانونی و واقع بینانه برای اعاده حقوق و اخراج اشغال‌گران” خواند.

القاعده در شبه جزیره عرب، روز چهارشنبه ۱۸ اوت (۲۷ مرداد) با صدور بیانیه‌ای که در وب سایت این گروه تروریستی منتشر شد، گفته است: «بازی دموکراسی و آشتی‌گرایی، یک سراب فریبنده، یک سایه گذرا و یک حلقه باطل است که از صفر شروع و به صفر پایان می‌یابد».

بر اساس توافقنامه دوحه که در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ میان ایالات متحده و طالبان امضا شد، طالبان تعهد کرده‌اند که روابط خود را با تمام گروه‌های تروریستی و هراس افکن از جمله القاعده قطع می‌کنند. تعهد به قطع روابط با تروریست‌ها از سوی طالبان، در حالی است که خود طالبان یک گروه تروریستی و واپس‌گراست که ترور و دهشت افکنی در ایدئولوژی این گروه نهادینه شده است.

پس از امضای این توافقنامه، مقام‌های امریکایی و حکومت ساقط شده افغانستان بارها تاکید کردند که تروریست‌های طالبان روابط خود را با القاعده قطع نکرده‌اند.

ایالات متحده، شاخه القاعده در شبه جزیره عرب را یکی از خطرناک‌ترین شاخه‌های شبکه جهانی القاعده به شمار می‌آورد و بارها با پهپاد و حملات هوایی، این شبکه را در یمن هدف قرار داده است.