سقوط افغانستان؛ ترامپ از بایدن خواست که با شرمندگی استعفا دهد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، پس از سقوط افغانستان به دست طالبان، از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواست “با شرمندگی استعفا دهد”.

ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده و یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های جمهوریخواه در آمریکا، در بیانیه‌ای گفت: «زمان آن فرا رسیده است که جو بایدن، به خاطر آنچه اجازه داده است در افغانستان روی دهد، همراه با موج شگفت انگیز ابتلا به کرونا، فاجعه مرزی، نابودی استقلال انرژی و اقتصاد فلج شده ما، با ننگ و شرمندگی استعفا دهد».

وی افزود: « البته این [استعفای بایدن] نباید مسئله بزرگی باشد، زیرا او از ابتدا به طور قانونی انتخاب نشده بود».

او همچنین روز گذشته (یکشنبه) بیانیه دیگری صادر کرد و از دولت بایدن به دلیل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان انتقاد کرد.

وی در این بیانیه گفت: «کاری که جو بایدن با افغانستان انجام داده، مانند یک داستان باورنکردنی است. این به عنوان یکی از بزرگترین شکستهای تاریخ آمریکا ثبت خواهد شد!».

دیروز یکشنبه، ارتش و دولت افغانستان پس از ورود نیروهای تروریستی طالبان به کابل، سقوط کردند. طالبان تنها در عرض یک هفته، توانست بدون دردسر، بر تمام خاک افغانستان تسلط یابد.

پایتخت آن کشور، آخرین سنگر مهم دولت بود. با ورود تروریست‌های اسلامگرای طالبان به کابل، پرسنل آمریکایی و شهروندان افغان برای خروج از کشور به فرودگاه گریختند. اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز یکشنبه به تاجیکستان فرار کرد.

انتظار می‌رود که طالبان بر تخت نشسته در کاخ ریاست جمهوری،  تغییر نام این کشور را به امارت اسلامی افغانستان اعلام کنند.

تصمیم خروج سربازان از افغانستان ابتدا توسط دولت دونالد ترامپ گرفته شد، اما این تصمیم توسط جو بایدن اجرایی شد. بایدن ماه گذشته اعلام کرد که همه سربازان تا ۳۱ اوت از افغانستان خارج خواهند شد.

هرچند تصیم به خروج نیروهای آمریکایی در افغانستان توسط دونالد ترامپ گرفته شده بود، اما آقای ترامپ در واکنش به شرایط به وجود آمده در افغانستان، گفت که قرار نبوده است که این خروج تحت هر شرایطی صورت گیرد و او قصد داشته تنها در صورت فراهم بودن بستر و شرایط مناسب آن تصمیم را عملی سازد.

بایدن دو روز پیش (شنبه) بار دیگر از تصمیم خود دفاع کرد و گفت که “حضور بی پایان آمریکا در بحبوحه درگیری داخلی یک کشور دیگر، برای او قابل قبول نیست.”

بایدن در همان بیانیه، ترامپ را به دلیل “قطع توافق با طالبان” مورد انتقاد قرار داد.