اولین روز نشست رهبران کشورهای عضو «گروه ۷»، به هدف  مقابله با شیوع کرونا و تغییرات اقلیمی و احیای اقتصاد جهانی برگزار شد

رهبران کشورهای عضو گروه هفت در  اولین روز نشست خود در شهر کورن‌وال بریتانیا بر رایزنی سران این کشورها درباره مقابله با شیوع کرونا و تغییرات اقلیمی و چگونگی احیای اقتصاد جهانی تمرکز داشت.

آنان در این نشست توافق کردند که به ارائه بسته‌های کمکی به اقتصادهای خود برای مقابله با تاثیرات منفی ناشی از شیوع کرونا ادامه دهند.

یکی دیگر از موضوعات اصلی مورد بررسی در این نشست ارائه یک میلیارد دوز واکسن کرونا به کشورهای کم درآمد بود.

دفتر نخست‌وزیر بریتانیا هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رهبران توافق کردند تا برای به صفر رساندن سطح تولید دی‌اکسید کربن در کشورهای خود تلاش کرده و اطمینان حاصل کنند که کشورهای درحال توسعه نیز به فناوری‌های سبز دسترسی پیدا می‌کنند.»

کمک به احیای اقتصاد جهانی در پی شیوع کرونا یکی دیگر از محورهای نشست سران گروه هفت بود. جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، خواستار توافق‌هایی شده که از اقتصاد جهانی در دوران پس از کرونا و نیز مقابله با گرمایش زمین حمایت کند.

بایدن همچنین در این نشست به دنبال این است که موافقت گروه هفت را برای تعیین حداقل ۱۵ درصد برای مالیات شرکت‌های بین‌المللی جلب کند.

در همین حال،  امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، هم در این نشست تاکید کرد برای مقابله جهانی با کرونا، حق مالکیت انحصاری واکسن کرونا باید لغو شود.

او در ادامه افزود:  گروه هفت باید در مواردی همچون از بین بردن حق مالکیت معنوی واکسن، اهدای واکسن کرونا به کشورهای دیگر و تامین مالی سیستم‌های درمانی در جهان وارد عمل شود.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، هم که پانزدهمین و آخرین حضور خود را در نشست گروه هفت تجربه می‌کند، گفت در این مذاکرات به دنبال این است که اختلافات کشورش با آمریکا را درباره خط لوله نورداستریم-۲ برای انتقال گاز روسیه به کشورش با بایدن بررسی کند.