ایالات متحده، اسرائیل، بریتانیا و کشورهای دیگر، انجام عملیات مشترک علیه رژیم ایران را بررسی می‌کنند

وزیر امور خارجه ایالات متحده، آنتونی بلینکن، به دنبال یک رشته رایزنی‌های چند روز اخیر با اسرائیل و بریتانیا در مورد تعرض رژیم ایران یه یک کشتی بازرگانی در نزدیکی دریای عُمان، به خبرنگاران گفت که سه کشور نامبرده، همراه با رومانی که یکی از ملوانان آن در این حمله کشته شد، به اقدامات مشترکی علیه رژیم ایران دست خواهند زد.

بلینکن به ماهیت این اقدام اشاره ای نکرد و در مورد زمان انجام آن نیز سخنی نگفت.

در روزهای اخیر، وزیر دفاع اسرائیل و رئیس ستاد کل ارتش، گفتگوهای مفصلی با مقامات نظامی و سیاسی ایالات متحده پیرامون این موضوع انجام داده‌اند که بسیار با اهمیت تلقی شده است.

تحلیگر رادیو پیام اسرائیل می‌گوید که با وقوع حادثه حمله پهپادی به کشتی بازرگانی، و اتهامات صریحی که ایالات متحده نسبت به نقش رژیم ایران در این تعرض مطرح ساخته، بعید است که مذاکرات برجامی در آینده ای قابل پیش بینی از سر گرفته شود. به گفته او، یکی از علل حمله به کشتی، ایجاد بن بست در ادامه مذاکرات برجامی از جانب رژیم ایران در برابر ایالات متحده بوده است.

آنتونی بلینکن که با خبرنگاران سخن می‌گفت افزود که هم اکنون مشورت‌های فشرده‌ای از سوی ایالات متحده با اسرائیل و دیگر کشورهای هم پیمان آمریکا جریان دارد.

بیشتر بخوانید: ایالات متحده وعده “پاسخ جمعی” به حمله به کشتی مرسر استریت را داد

وزیر خارجه ایالات متحده گفت: «تردیدی نیست که حمله به آن کشتی، توسط رژیم ایران صورت گرفته و این واقعیت را می توان با توجه به تعرضات پیشین رژیم ایران، حتمی دانست.»

سخنگوی کاخ سفید واشنگتن، در پاسخ به پرسش خبرنگاران که گفته بودند اگر اسرائیل به اقدامات مستقل علیه رژیم ایران، پس از تعرض به کشتی بازرگانی دست بزند، واکنش ایالات متحده چه خواهد بود، گفت: «اسرائیل مانند کشورهای دیگر از حق حاکمیت برخوردار است و باید تصمیمات خویش را به صورت مستقل اتخاذ کند.»

سخنگوی کاخ سفید گفت که “حادثه کشتی بر ادامه مذاکرات برجامی تاثیر گذار نخواهدبود.”
او در توضیح این سیاست از جانب دولت پرزیدنت بایدن گفت: «در هر وضعیت و شرایطی، نباید گذاشت که رژیم ایران به برنامه‌های هسته‌ای خود ادامه دهد.»

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، ژنرال آویو کوخاوی، روز گذشته (دوشنبه)، با فرمانده سنتکام، ستاد فرماندهی کل نیروهای ارتش آمریکا در منطقهٔ خاورمیانه و شرق آفریقا و آسیای مرکزی، که مسئول حفظ امنیت خاورمیانه نیز می‌باشد، تلفنی به رایزنی پرداخت و نسبت به واکنشی که جهان باید در برابر تعرضات رژیم ایران در پیش گیرد، تبادل نظر کرد.

در چند روز اخیر گفتگوهای فشرده‌ای میان مقامات ارشد اسرائیل و ایالات متحده در مورد واکنش جهانی نسبت به تعرض رژیم ایران به کشتی جریان داشته است.

دولت بریتانیا نیز خواستار اقدامات قاطع علیه رژیم ایران، به هدف متوقف ساختن این گونه تعرضات شده است.