ایالات متحده، همنوا با بریتانیا خواستار آزادی خانم نازنین زاغری گردید و از سازمان ملل خواست رفتار رژیم ایران را محکوم کند

وزیر خارجه ایالات متحده، برای نخستین بار به تلاش دولت بریتانیا در تلاش برای آزادی بانو نازنین زاغری پیوست  که رژیم ایران او را به گروگان گرفته، تا دولت بریتانیا را ناچار سازد بدهی چهارصد میلیون دلاری را به ایران بازگرداند.

رژیم ایران ظاهرا ارتباط بین بازداشت نازنین زاغری به ادعای جاسوسی و آن مبلغ بدهکاری دولت لندن را تکذیب می کند، ولی هیچ کس تردید ندارد که زندانی ساختن خانم زاغری که همسر بریتانیای دارد، وسیله ای برای کلاشی تشخیص داده شده و اکنون دو هزار روز از بازداشت مادری می گذرد که کودک خردسالی دارد و برای دیدار با مادر خویش به ایران رفته بود و هنگام خروج از کشور به ادعای جاسوسی به زندان افتاد.

ایالات متحده تاکنون نسبت به این اقدام کلاشانه رژیم ایران سکوت کرده بود، ولی اکنون به مناسبت گذشت دو هزار روز از این بازداشت ظالمانه، آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده از رژیم اسلامی ایران خواستار گردید که به این گونه بازداشت های “خودسرانه”  پایان دهد و خانم زاغری را رها سازد.

شیوه گروگانگیری توسط رژیم ایران، از هنگام جنگ با عراق آغاز شد و حکومت، با گروگان گرفتن شهروندان آمریکایی و اروپایی در لبنان، می کوشید کشورهای غربی را ناچار به فروش اسلحه به ایران سازد و یا آن ها را به قطع همکاری با عراق وادارد.

آخرین نمونه های این “به روز گیری”، توقیق یک نفتکش کره جنوبی در آب های خلیج- فارس به این هدف بود که دولت آن کشور را ناچار سازد بدهی ناشی از خرید نفت را به ایران بپردازد. کره جنوبی بارها گفته است که به علت تحریم های مالی و اقتصادی ایالات متحده قادر به پرداخت پول نقد نیست، ولی می تواند دارو و واکسن و آذوقه به ایران بفرستد. ولی رژیم این پیشنهاد را رد کرد.

آنتونی بلینکن در یک پیام کتبی، از جمله خطاب به سازمان ملل نوشت که دنیا باید این گونه رفتارهای رژیم ایران را در بازداشت خودسرانه افراد محکوم کند و خواهان متوقف گردیدن آن گردد.

وزیر خارجه ایالات متحده نوشت: از انسان ها نباید به عنوان وسیله ای برای چانه زنی با دولت ها استفاده کرد.

با گذشت دو هزار روز از زندانی شدن نازنین زاغری، وزارت خارجه بریتانیا نیز در بیانیه جداگانه ای، این رفتار رژیم ایران را در بازداشت بانویی که همسر و فرزند دارد “بیرحمانه” خواند و خواهان رهایی او شد.

بانو زاغری بیش از پنج سال پیش، با ادعای بی اساس “جاسوسی” به پنج سال زندان محکوم شد، ولی حتی پس از آن که این دوران را سپری کرد، و رژیم ایران هنوز نتوانسته بود طلبکاری خود ار دولت لندن را پس بگیرد، او را به اتهام جرائم واهی جدید، به محاکمه کشاند و خانم زاغری اکنون در خانه خانواده خود زندانی است و در انتظار حکم جدید است.

بیش از ۱۷۵ تن از نمایندگان پارلمان بریتانیا با امضای نامه مشترکی خواهان آزادی فوری خانم زاغری شده اند. ریچارد ردکلیف همسر نازنین، امروز (آدینه) این نامه را به پارلمان برد و به بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا سپرد.