ایالات متحده از تحکیم روابط اسرائیل و مراکش ابراز خرسندی کرد و آن را عامل تحکیم امنیت دانست

وزیر خارجه ایالات متحده، آنتونی بلینکن از استقبال گرمی که در مراکش از وزیر خارجه اسرائیل به عمل آمد ابراز خرسندی کرد و گفت که هر اندازه مناسبات دوستی و همکاری بین دو کشور افزایش یابد، به صلح و ثبات منطقه یاری خواهد رساند.

یائیر لپید وزیر خارجه اسرائیل روز گذشته (چهارشنبه) سفارت اسرائیل در مراکش را به طور رسمی گشود و در یک همایش رسانه ای همراه با وزیر خارجه مراکش حضور یافت.

پیمان صلح اسرائیل و مراکش، یازده ماه پیش در آخرین ماه های دولت پرزیدنت ترامپ به امضا رسید و با گشایش سفارت اسرائیل در مراکش، انتظار می رود که گسترش مناسبات بین دو کشور شتاب گیرد.

آنتونی بلینکن در ادامه پیام شادباش خود نوشت که ایالات متحده آماده است برای تحکیم مناسبات و افزایش همکاری بین اسرائیل و مراکش، به هر دو کشور کمک کند.

یائیر لپید در همایش رسانه ای گفت که در نخستین ساعات دیدارش از مراکش، چندین قرارداد همکاری بین دو کشور به امضا رسیده است. او گفت که از همکاری اسرائیل و مراکش در رشته های تکنولوژی و غیره، مردم هر دو کشور و حتی فرزندان و نوادگان آنها بهره مند خواهند شد.

وزیر خارجه مراکش نیز تاکید کرد که دولت آن کشور با وجود امضای صلح با اسرائیل، حقوق فلسطینی ها را فراموش نمی کند. او گفت که راه حل نزاع فلسطینی – اسرائیلی آن است که کشور مستقل فلسطین در کنار اسرائیل برپا شود.

دولت کنونی اسرائیل و دولت بنیامین نتانیاهو این راهکار را خطرناک و غیرعملی دانسته اند.

همزمان اعلام شد که احداث چند صد واحد مسکونی برای فلسطینیان در کرانه باختری، به تصویب رسیده است. خانه ها در ناحیه ای در کرانه باختری برپا خواهد گردید که تحت مدیریت و مسئولیت اسرائیل قرار دارد و “ناحیه سی” نامیده می شود.

همچنین قرار است حدود دو هزار واحد مسکونی جدید به آبادی های اسرائیلی نشین در کرانه باختری نیز افزوده شود.

حزب چپ گرای مرتس که در دولت ائتلافی حضور دارد، از این تصمیم کابینه به شدت انتقاد کرد و آن را سلب زمین از فلسطینیان دانست. ولی رهبر یک گروه راستگرا دولت نفتالی بنت را ترسو نامید و گفت که او زیر فشار ایالات متحده، جرات آن را نداشته که احداث شمار بیشتری واحد مسکونی برای آبادی های اسرائیلی نشین در کرانه باختری را تصویب کند.