ایالات متحده و نمایندگان پارلمان اروپا، سیاست آبادی سازی اسرائیل در کرانه را نکوهش کردند

کوتاه مدتی پس از آن که دولت اسرائیل اعلام داشت که قصد دارد، صدها واحد مسکونی جدید در آبادی های اسرائیلی نشین در کرانه باختری رود اردن بیافزاید، ایالات متحده این تصمیم را نکوهش کردند و از اسرائیل خواستار شدند این گونه اقدامات را متوقف کند و همچنین از فکر ضمیمه کردن این آبادی ها به خاک اسرائیل خودداری ورزد.
دولت پرزیدنت ترامپ مخالفت اساسی با آبادی سازی اسرائیلی در کرانه باختری ابراز نداشته بود. ولی پرزیدنت بایدن، در گذشته بارها این اقدام اسرائیل را مورد انتقاد شدید قرار داده و خواهان متوقف ساختن آن گردیده بود و اکنون با انتشار بیانیه علنی علیه این اقدام اسرائیلی، مخالفت خود را با قاطعیت بیشتری اعلام می کند.
سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده خطاب به دولت اسرائیل گفت که باید از آبادی سازی و یا احداث واحدهای مسکونی بیشتر به آبادی های موجود خودداری ورزید.

وی گفت که این گونه اقدامات اسرائیل احتمال رسیدن به صلح بین اسرائیل و فلسطینیان را کاهش می دهد و اسرائیل باید آن را متوقف سازد. او در ادامه افزود که راه حل نهایی، برپایی کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل است و ادامه ساختمان سازی توسط اسرائیل، به این احتمال آسیب می رساند.

دولت پرزیدنت ترامپ پیشتر گفته بود که آبادی سازی اسرائیلی و ایجاد واحدهای مسکونی بیشتر به آبادی های موجود، با قوانین بین المللی تناقضی ندارد و اسرائیل خلافی مرتکب نشده است. سخنگوی وزرات خارجه آمریکا، از پاسخ به این پرسش که آیا دولت پرزیدنت بایدن نیز این سیاست را می پذیرد، خودداری ورزید.
همزمان، بیش از چهارصد تن از اعضای پارلمان اتحادیه اروپا نیز با امضای طومار مشترکی، اقدام اسرائیل را مورد نکوهش قرار داده و خواهان متوقف ساختن آن گردیدند.
این نمایندگان پارلمان اروپا، در نامه سرگشاده ای که خطاب به وزیران خارجه کشورهای اروپایی و همچنین جوزپ بُورل سرپرست سیاست خارجی اتحاده اروپا نوشتند، از جمله نوشته اند که سیاست دولت جدید آمریکا را مورد تائید قرار می دهند که به موجب آن، سیاست دیپلماسی بهترین شیوه برای حل مشکلات بین المللی می باشد. این نمانیدگان ادعا کرده اند که سیاست پرزیدنت ترامپ در رابطه با نزاع فلسطینیان با اسرائیل نادرست بوده است و باید تغییر یابد.