ایران؛ خاموشی‌های گسترده در راه است!

خاموشی‌های چند روز اخیر در سراسر ایران، زندگی مردم را به شدت مختل کرده و در گرمای شدید تابستان، باعث بروز مشکلات فراوان شده و داد و فغان همه را به هوا برده است. حکومت نالایق ایران که تمام امکانات خود را تنها صرف پیشبرد برنامه‌های اتمی و موشکی کرده است، ناتوان از حل مشکلات کشور، توانایی تامین و مدیریت برق را ندارد. قطع اینترنت، قطع برق چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و  آشفته شدن وضعیت ترافیکی شهرها و بالا رفتن آمار تصادفات خسارتی و جرحی در سطح شهر تهران،  اخلال در نظم شهری، اختلال در درمان بیماران در ببیمارستان‌ها و مراکز درمانی، خسارت‌های فراوان مالی به کسب و کار مردم، آسیب به لوازم برقی خانه‌ها و مختل شدن امور اداری، نمونه هایی از مشکلاتی هستند که به دلیل قطع پی در پی برق به وجود آمده است.

«مصطفی رجبی مشهدی»، سخنگوی صنعت برق ایران، با اشاره به این که نیروگاه‌های کشور توان تولید بیش از ۵۵ هزار مگاوات را ندارند، گفت: «هم اکنون شاهد فاصله ۱۱ هزار مگاواتی تولید و مصرف برق هستیم که این میزان فاصله تولید و مصرف را باید با فعالیت‌ها و برنامه‌های جابجایی بار صنایع و مشترکان عمده پر کنیم و یا اگر امکان پذیر نباشد، ناچار به اعمال خاموشی خواهیم شد.»

این سخنگوی صنعت برق ایران درخصوص دلایل خاموشی‌های خارج از برنامه شب گذشته (یکشنبه) گفت: «به منظور حفظ پایداری شبکه، رله‌های فرکانسی بکار گرفته شده است و هنگامی که تراز تولید و مصرف از حد استاندارد فراتر رود و امکان کنترل مصرف وجود نداشته باشد، این رله‌ها به‌صورت خودکار بکار افتاده و برق تعدادی از مشترکان را قطع می‌کنند.»

او با عذرخواهی از مشترکان به دلیل بروز اینگونه خاموشی‌های خارج از برنامه، گفت: «در صورتی که رله‌های فرکانسی به درستی عمل نکنند، شاهد خاموشی گسترده‌ای در کشور خواهیم بود و به همین دلیل به این رله‌ها جهت حفظ پایداری شبکه برق کل کشور نیازمندیم.»

سخنگوی صنعت برق با بیان این که سه روز بسیار گرم را پیش رو داریم افزود: «روز گذشته نیاز مصرف به ۶۵ هزار و ۹۰۰ مگاوات رسید که تاکنون در صنعت برق سابقه نداشته است، اما با توجه به گرمای پیش رو، احتمال این که این رقم از ۶۶ هزار مگاوات فراتر رود، وجود دارد.»

محمدحسن متولی‌ زاده، مدیر عامل شرکت توانیر هم شرایط برق در یک ماه آینده را “اضطراری” خواند. متولی زاده علت خاموشی‌های ناگهانی و بدون اطلاع قبلی دو روز اخیر را “مشکلات در شبکه برق” عنوان کرد و گفت که «قرار است خاموشی‌ ها طبق جداول اعلامی باشد.»

اما در عمل بسیاری از خاموشی‌ها، خارج از جدول‌های اعلام شده ساعات قطع برق است. پریروز شنبه، برق در مناطق گسترده‌ای از تهران و کرج بدون اعلام قبلی قطع شد و خاموشی تا ساعاتی از بامداد یکشنبه ادامه داشت. در برخی مناطق، قطعی برق از ۱۱ شب تا ۵ صبح گزارش شده است. این در حالی است که قطع برق به طور گسترده دیروز هم رخ داد و به نظر می رسد این وضعیت تا اطلاع ثانوی ادامه داشته باشد.