این حکومت و این دولت را عاقبت خوشی در انتظار نخواهد بود؛ تفسیر سیاسی هفته، نوشته منشه امیر

 

دانلود فایل صوتی تفسیر سیاسی هفته

علی خامنه‌ای بیهوده می‌اندیشد اگر گمان می‌کند که با گُزیدن آخوند ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری، همه مشکلات خود و کشور را حل خواهد کرد، و رئیسی نیز عبث می‌اندیشد اگر گمان می‌کند که خواهد توانست گره‌ای از گره‌های کور این حکومت را بگشاید. نتیجه آن خواهد شد که اوضاع در ایران روز به روز بدتر خواهد گردید، تا زمان فروپاشی حکومت فرا رسد و آنگاه چاره دیگری در برابر خود نخواهند دید.

تایید می‌کنند که رئیسی تنها شش کلاس ابتدایی دروس غیرمذهبی خوانده است و او از کدام جهان بینی، از کدام اندیشه و تدبیر، از کدام تجربه، برخوردار است که بتواند مشکلات اساسی ایران را حل کند؟

یک توانایی بزرگ دارد و آن مطیع و فرمانبرداری از رهبر است. خامنه‌ای می‌گوید، و رئیسی می‌گوید به چشم؛ و مجیزگویی می‌کند و پس از آن که به ریاست رسیده، برای جبران خوبیهای ارباب خود علی خامنه‌ای، می‌گوید که دستور خامنه‌ای برای ممنوعیت واردات واکسن ساخت آمریکا و بریتانیا، حکیمانه، عاقلانه و قابل تقدیر و تحسین بوده است و ادعا می کند که این تصمیم به هدف مبارزه با استکبار اقتصادی بوده است.

رئیسی که ملت ایران را ساده لوح و زودباور تصور می‌کند و خیلی اشتباه می‌کند، ادعا دارد که این تصمیمِ به گفته او، “حکیمانه” علی خامنه‌ای، جان هزاران تن را در ایران نجات داده است. چه کسی می‌تواند این ادعای سخیف را باور کند؟

و هنگامی که شما این‌گونه استدلال را می‌شنوید چه امیدی باقی می‌ماند که این فرد بتواند مسئله کرونا در ایران را حل کند، واکسن بیاورد، دارو تهیه کند و مردم ایران را از این مصیبت عظمی رهایی بخشد. چگونه می‌تواند؟

و رئیسی ادعا می‌کند که دارو در ایران به اندازه کافی وجود دارد و باید صف کنار داروخانه‌ها برچیده شود. چگونه می توان به چنین هدفی رسید؟ اگر دارو به اندازه کافی وجود دارد پس چرا صف ایجاد می‌شود؟ این را از دلالان دارو بپرسید که حتی از زجر و  محنت و بیماری و مرگ مردم استفاده می‌کنند تا جیب خود را پر کرده باشند. از آنها بپرسید.

درباره ماهیت و کیفیت آنان که پست وزارت در دولت رئیسی را خواهند داشت، سخن بسیار رفته است. یک یک این به اصطلاح وزیران، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و خصوصیات یا عدم خصوصیات آنها آشکار شده است. بی‌کفایتی، بی لیاقتی و از همه مهمتر بی‌تجربگی آنان در مدیریت کشور؛ و باز هم تکرار می‌کنیم، یک تجربه بزرگ دارند، یک شایستگی برجسته دارند و آن این‌که مطیع فرمان رهبر هستند و هرچه را که او بگوید، بدون چون و چرا اجرا خواهند کرد. اجرا خواهند کرد ولی حتما شکست خواهند خورد و هرگز پیروزی و دستاوردی برای ملت ایران به دنبال نخواهند آورد.

رئیسی ادعا می‌کند که واکسن ساخت ایران، انشاءالله به زودی و در ظرف چند ماه آینده می رسد، علی خامنه‌ای نیز چنین وعده‌ای را داده بود. آیا باور می کنید؟ یک سال و ۴ ماه از آغاز شیوع کرونا در ایران می‌گذرد. در این مدت طولانی چه کرده‌اند؟ و حالا هم مسئله واکسن را مطرح ساخته‌اند تا بتوانند از طریق آن پول کلانی را از دولت کلاشی کنند. پولی که واقعاً در صندوق وجود ندارد ولی آنان بی‌باک هستند و می‌دانند که به غارت بیت المال ادامه خواهند داد و آن ته مانده را نیز به جیب خود خواهند ریخت.

رئیسی در سخنان خود وعده داد که تحریم‌ها را خواهد توانست برچیند. چگونه خواهد توانست برچیند؟ آیا خود او کودکانه فکر می‌کند؟ و یا تصورش آن است که مردم ایران زود باور هستند و آنچه او می‌گوید را، می‌پذیرند. کدام یک؟

در جریان افشاگری‌های مربوط به کرونا و چه کسی مسئول نرسیدن واکسن است، افشاگری‌های بسیار شد و یکی از تلخ‌ترین آن‌ها، بد عهدی روسیه و چین بود که قول دادند، پول گرفتند، ولی واکسن نفرستادند؛ نفرستادند، به خاطر آن‌که خودشان به آن نیاز داشتند و نیاز داخلی بالاتر از تلاش برای نجات جان ایرانیان است و ادعا می‌کنند که به همین جهت بود که واکسن‌ها به ایران نرسید. شاید هم پولی نداشتندکه به چین و روسیه بابت این خرید بپردازند. نگاهی به فهرست آنانی که به عنوان وزیران کابینه معرفی شده‌اند، نشان می‌دهد که هیچ کس در رشته‌ای که به مسئولیت او سپرده شده، دانش و تجربه‌ای ندارد.

از فردی که به عنوان وزیر بهداشت پیشنهاد شده و قبلاً گفته بود که علی خامنه‌ای درست گفته است، او عاقل و حکیم است که گفته است فایزر و مدرنا نخرید، او چگونه می تواند بیماری مردم را درمان کند؟ به چه شیوه خواهد توانست که ویروس دلتا و آلفا و ویروس‌های دیگری را که مسلما در راه است درمان کند و جلوی آن را بگیرد؟

ولی تنها واکسن و کرونا مطرح نیست، همه امور در ایران دارد از هم می‌پاشد. به هر گوشه که نگاه کنید، بر هر موضوعی که بر آن انگشت بگذارید، می‌بینید که در حال فروپاشی و کمبود و نبود است. تنها مسئله آب نیست، بیکاری را نگاهی بیافکنید. چگونه چنین حکومتی می‌تواند شغل ایجاد کند؟ محمود احمدی نژاد وعده داده بود که در یک ماه، یک میلیون شغل ایجاد خواهد کرد. باور کنید که حتی ده هزار هم نتوانست. همچنین ابراهیم‌ رئیسی نخواهد توانست. چگونه می‌تواند؟ کدام تجربه را دارد؟ از کدام مشاوران فهمیده و کارکشته برخوردار است؟

در زمینه بین‌المللی، ابراهیم رئیسی می‌گوید که به تلاش حکومت برای یاری رسانی به سازمان‌های ترور بین‌المللی ادامه خواهد داد. او حتی خودداری از خرید واکسن آمریکایی را مبارزه با استکبار اقتصادی آمریکا تلقی کرده بود. یعنی ما همچنان می‌خواهیم که این آمریکای جهانخوار را از صحنه گیتی محو کنیم و وسیله‌ای که به آن دلباخته و دل سپرده‌اند، همانا ادامه حمایت از سازمان‌های ترور است.

کافی نیست شکست آنها در عراق و طولانی شدن جنگ در یمن و به نتیجه نرسیدن سرکوب مردمان در سوریه و وضع اقتصادی بسیار وخیم در لبنان که حزب الله عامل اصلی آن بوده است. کافی نیست. آنان به همین شیوه ادامه می‌دهند و ادعا می‌کنند که بالاخره پیروز خواهند شد.

ابراهیم رئیسی، در مقام رئیس قوه قضاییه، بارها و بارها وعده داده بود که با فساد و دزدی مبارزه خواهد کرد. با کدام فساد؟ با کدام دزدی؟ چه کرد؟ چه کسانی از داخل حکومت را گرفت و آنان را محاکمه و زندانی کرد؟ البته آفتابه دزدان را زیاد گرفتند ولی ماهیان درشت چه شد؟ چگونه رئیسی می‌تواند با فساد واقعا مبارزه کند، هنگامی که خود او و روسای همه نهادهای حکومتی، از آستان قدس رضوی تا دیگران، کانون بزرگ فساد و دزدی هستند و هرگز حساب به کسی پس نداده‌اند و هرگز یک قران مالیات نپرداخته‌اند.

کشور از بیکاری و فقر رنج می‌برد و علی خامنه‌ای در سخنان خود از مردم می‌خواهد که به یکدیگر کمک مالی کنند. آن کس که ندارد و یا کم دارد، چگونه می‌تواند به دیگران کمک کند؟ نهادهای بسیار کلان و ثروتمندی در حکومت وجود دارد، چرا آنها کیسه را شل نکرده‌اند؟ چرا آستان قدس رضوی، چرا بنیاد مستضعفان، و چرا نهادهای دیگر حکومتی که میلیاردها دلار ثروت دارند و یک شاهی از آن را در اختیار مردم ایران نمی گذارند؟ چگونه چنین حکومتی می‌تواند پایدار بماند؟

آن‌ها همه اصول انسانیت را به دست فراموشی سپرده‌اند. آنها خود را می‌بینند و دیگران را نمی‌بینند، یا می‌بینند ولی تجاهل می‌کنند، می‌بینند ولی برایشان جان مردم ارزشی ندارد، بگذار بمیرند، بگذار کرونا بگیرند، بگذار واکسن نباشد، از دست‌شان خلاص می‌شویم.  وحشتناک است گفتن این سخنان، ولی وحشتناک‌تر، واقعیات است که جان مردم ایران هرگز برای آنان ارزشی نداشته و ندارد. آنها گفته بودند و می‌گویند که انسان به دنیا می‌آید که جهاد کند و شهید بشود، البته به بهشت می‌رود. دلشان می‌سوزد که همه مردم را می‌خواهند روانه بهشت کنند. چه انسانهایی!

اکنون مردم ایران چه باید بکنند؟ این را خودشان باید تصمیم بگیرند و خودشان باید به اجرا بگذارند. ولی تمام قرائن و شواهد، نشان می‌دهد که آینده خوشی در انتظار چنین حکومتی نخواهد بود.

اورشلیم ؛ شنبه ۲۳ مردادماه ۱۴۰۰ – ۱۴ اوت ۲۰۲۱